Eksperthjælp: Amerikansk olie virker på arvæv!

Visninger: 1.439   Svar: 0

Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd

28. september 2011

"Amerikansk olie virker på arvæv!"

Hej Pia,

Jeg skrev til dig for lidt over en måned siden ang. arvæv. Mit barn er 6 mdr. nu, og var 4,5 mdr da jeg skrev sidst.

Jeg brugte den amerikanske olie hver eneste dag i 3 uger. De første 5 dage både morgen og aften, derefter kun aften. Allerede efter 2 dage kunne jeg mærke en helt tydelig forskel. Fx kan jeg nu sidde med ret ryg på toilettet, uden det gør ondt - det gjorde det før, særligt hvis jeg skulle af med afføring.

Så det er bare dejligt - jeg har endnu ikke prøvet at have sex (manglende tid og lyst, ikke frygt for smerter) men er overbevist om, at jeg vil kunne mærke en positiv forandring. Jeg har desuden læst mig til, at miljøet i skeden kan være forandret i op til et år efter en fødsel, og dermed også kan være sværere at blive ordentligt våd. Vi har derfor aftalt bare at bruge glidecreme et stykke tid, så jeg heller ikke behøver spekulere over om jeg er ordentligt våd.

Men, for et lille men er der. Nu har jeg jo mærket utroligt meget på mig selv, fordi jeg har smurt olie på alle de gange. Det føles som om mit mellemkød er mindre end det var inden jeg fødte. Altså at skamlæberne fortsætter længere end de gjorde førhen. Kan det godt være tilfældet? At der ikke er syet helt så meget til som der burde, fordi det måske ikke kunne ses pga. hævelse?

HVIS det nu er tilfældet, skal det så laves? Og hvordan gør man det? Jeg tåler fx fuld narkose ret godt, fordi jeg bliver så syg efterfølgende?

Tusind tak for det rigtig gode råd, det var i hvert fald et stort skridt på vejen til, at det blev bedre. Det er rigtig træls at døje med når nu ellers alting er ved at være faldet på plads, efter morrollen gjorde sit indtog!

Pias svar

Hej du

Hvor det dog glæder mig helt ind i knoglerne at du også har oplevet så posetiv effekt af olien. 

Men det er helt rigtigt at skeden og slimhinden kan være forandret i lang tid efter fødslen og det skyldes bl.a. hormoner. Men der er også ting der ikke forandrer sig. Din skede har været igennem en kraftig udvidelse - som den er skabt til - men det er ikke altid at den falder tilbage i de vante folder, hvis du forstår hvad jeg mener.

De fleste oplever lidt slaphed omkring skedeingagen og skamlæberne kan også ændrer sig lidt. Men det er jo svært at sige om det du oplever er normalt. Det er også svært for mig at vurdere om der skulle have været noget galt med din syning.

Man laver kun gamle syninger om hvis de virkelig generer og skaber problemer og det lader til at du har klaret meget vha olien. Derfor vil jeg råde dig til at se hvordan det forløber når du skal have sex og bruger glidecremen.

Hvis det går fint er der jo ingen grund til at gøre mere. Hvis der stadig er gener kan du kontakte din egen læge og bede ham eller hende om at se på det og vurdere det.

Held og lykke og tak fordi du rapporterede tilbage ;-)

varme hilsner fra Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.