"16 måneder vil kun mor, og er meget morsyg"
Hej Lisbeth.
Jeg skriver til dig fordi min søn på snart 16 mdr. er inde i en rivende udviklingsfase gætter jeg på det er. Han er hysterisk og morsyg, og får meget voldsomme udbrud ved enhver lille modstand på hans vej. Han går stort set efter mig grædende konstant, medmindre jeg går med ham på armen. Jeg er klar over at han har brug for mig, og det er så nu jeg bliver splittet da jeg er gravid med bækkenløsning og simpelthen ikke kan bære ham hele tiden, har jeg svært ved at se hvordan jeg så skal give ham den nærhed han har brug for når nu kan kun vil sidde hos mig, mens jeg går/står. Hvis jeg sætter mig ned med ham, rejser han sig og skubber mig som om han ik vil ha jeg sidder..der. Også om natten, vågner han talrige gange og er ked af det, jeg prøver naturligvis at putte ham og berolige ham i sengen i første omgang, men han bliver fuldstændig hysterisk når jeg ikke tar ham op, han kan kun falde i søvn igen hængende på min skulder, og det kan jeg bare ikke holde til mere. Vi har rykket ham indtil os, for at gøre det nemmere for os alle, og for at give ham den tryghed han har brug for, men det har ikke virket. og det virker i det hele taget bare som om at jo mere vi giver ham jo mere vil han ha. Før kunne jeg godt putte ham igen i sengen, men der skulle jeg så bare sidde derinde ja hele natten hvis det stod til ham, nu hvor han ligger inde i vores soveværelse, skal han hænge på mig, ja hele natten hvis det stod til ham.
Jeg frygter virkelig tiden når den lille ny kommer hvis alting er som nu,. Har du nogle gode råd?( det skal lige siges han ikke bruger sut, er lige glad med bamser, sutteklude osv.) Jeg føler bare at hvis jeg tilgodeser hans behov hele tiden, vil han ha mer og mer og føler jeg skaber den ene dårlige vane efter den anden. Men er også bange for at blive for hård, da han jo ikke skal føle sig svigtet og slet ik når den lille ny kommer.
Et andet problem er at han slet ik vil sin far, det meste af tiden. Han skriger som om han er ved at dø hvis far tager over, ved hvilke som helst situationer, hvilket os er meget hårdt for os da jeg virkelig har brug for den aflastning pga smerter i mit bækken....
Hvad skal vi dog gøre ved vores lille hystade? vi savner den glade dreng vi ved han kan være, og vi savner følelsen af at vi som forældre gør det rigtige for vores barn.
Håber du kan hjælpe.
Mvh en træt og splittet familie.
Lisbeths svar
Hej !
Det lyder som om I alle er kørt helt ud til randen og er udtrættet rigtig meget.og den skal lige vendes så energien igen komme rtil jer.
Jeres lille dreng er ikke hysterisk(jeg bruger ikke det ord, deter ikke en positiv etikette ) han er i sine følelsers vold og når han ikke kan fortælle, hvad han har brug for så græder han utrøsteligt.
Du e rgravid igen, hvor langt du er ved jeg ikke, men du har bækkenløsning og det gir smerter. Når man har smerter er lunten kort, og det mærkerhan. selvom du tager ham op og selv oplever du har ham hele tiden, bliver han usikker fordi han mærker din frustration, og så græder han endnu mer`.
Der kan også være andre grund til han vil sin mor hele tiden. Blive rhan passet ude, hvis ja, så må du tage en snak med dagpleje/vuggestue om hans trivsel.Er der sket ændringer, er han med i fællesskabet, spiser han godt og sover han det han skal om dagen.
Han kan også være ved at blive syg, med mindre det har kørt over en lang periode.
Hvis han har været forkølet kan han have væske i ørerne, det kan kontrolleres hos en ørelæge. Det giver pjevsede børn.
Mens I finde rud af grunden må I ruste jer med en stor mængde tålmodighed, han er en lille dreng.Far skal inddrages sammen med dig, sid sammen, leg sammen, hyg jer sammen.giv ham et dejligt bad, baby massage ,kildeture, hvad han nu kan lide.
Lad ham tage mer og mer over, mens du er i nærheden, græder han så siger far. Deter ok, far er her , og mor er igang derovre.Han må gerne brokke lidt mens han blive rholdt kærligt, bevar roen.
Nu håber jeg du kan bruge lidt af dette, skrivigen hvis du vil have noget uddybet.
Held og lykke, både med den lille store dreng og den lille ny.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lad rengøring vask m.m. ligge og bare vær sammen. Få bedsteforældre eller venner til at hjælpe lidt så i får noget overskud han oplever I er der med tålmodighed og nyder det, så fylder i ham op.Børn kan ikke få for meget nærvær
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk