Eksperthjælp: Traumatisk fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.340 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. september 2011

Pia Hern

"Traumatisk fødsel"

Kære Pia

Jeg er gravid med mit andet barn og er i 13. uge.

Jeg fødte mit første barn i 2008 ved akut kejsersnit. Det var et meget traumatisk forløb for min mand og jeg. Jeg var 10 dage over terminen da veerne startede og det endte med ks da jeg efter næsten 2 døgn i fødsel kun havde åbnet mig 3 cm. og mine infektionstal begyndte at stige. I løbet af fødselsforløbet blev jeg gentagne gange sendt hjem fra sygehuset med besked om at komme igen når veerne tog til, på trods af at jeg havde regelmæssige veer. Døgnet efter veerne var startet var jeg blevet lovet en fødestue når jeg kom på sygehuset om morgenen, og jeg kæmpede mig gennem natten med tanken om at jeg snart kunne få fødestue og smertestillende eller morfin at sove på. Men da jeg mødte op på sygehuset fik jeg ikke en fødestue som lovet, jeg blev lagt til observartion og måtte ligge der yderligere 8 timer uden smertelindring indtil jeg brød sammen og endelig fik en fødestue. På det tidspunkt var der gået 1½ døgn fra første ve.

Jeg fik epidural og vedrop i 7 timer uden effekt og min datter blev til sidst født ved akut ks. Jeg blev meget, meget dårlig af medicinen der skulle stoppe veerne, sikkert også fordi min krop var så udmattet af den lange fødsel. Efter forløsningen af min datter faldt mit blodtryk drastisk og jeg måtte ruskes vågen og fik medicin for at få blodtrykket stabiliseret.

Nu er jeg så gravid med vores 2 barn. Jeg har efter fødslen af min datter været til fødselssamtale og har fået talt tingene igennem, og vi var egentlig ret afklarede med at vi ville have planlagt ks næste gang. Nu har vi så været til nf scanning og efterfølgende samtale med en læge, som bestemt ikke var åben overfor ideen om pks. Hun fik det nærmest til at lyde som om jeg var en dårlig mor fordi jeg vil vælge naturlig fødsel fra. Der er ikke noget jeg hellere vil end at føde mit barn naturligt, jeg følte mig utrolig snydt sidste gang fordi det endte med ks. Men jeg er rigtig bange for at det skal ende med akut ks igen, og da chancen for at kunne føde normalt denne gang efter min mening er meget lille, ville et planlagt ks være at foretrække. Jeg vil så gerne have en god fødselsoplevelse denne gang.

Hvad vil du råde mig til?

Kh Anne

Pias svar

Hej Anne

Du kan tro jeg ved hvordan du har det. Det lyder bestemt som om du har haft en meget voldsom fødsel og jeg forstå også godt at du ikke har mod på at prøve igen.

Men når du skriver at chancen for at du kan føde normalt igen er meget lille skærer det mig i hjertet for det er slet ikke rigtigt. Mange kvinder der som dig har haft en traumatisk fødsel tror at de ikke er i stand til at føde - at det var derfor at det ikke gik - men det er langt fra sandheden. Du kan sagtens føde!

Der kan være utrolig mange grunde til at en fødsel ender med ks og også mange grunde til at en fødsel tager så lang tid som din gjorde. Mit gæt er at du ikke har følt dig helt tryg, ikke har fået den støtte du havde brug for og på et eller andet tidspunkt har følt dig bange, alene og opgivende. Og når vi er i den slags negative tilstande så kan vores krop ikke lave gode veer. Det er simpel biologi og biokemi.

Mange kvinder i dag føder i en tilstand som slet ikke er gavnlig for fødselsprocessen og vi gør det fordi ingen fortæller os hvordan vi hjælper os selv under fødslen, hvor vigtigt det er at vi er godt forberedt mentalt og at vi har redskaber til at tackle smerten og især frygt.

Der var en masse omstændigheder omkring din fødsel som gjorde det rigtig svært men du gjorde det så godt du kunne under de omstændigheder der var den dag. Men nu er du jo så meget klogere. Du har lært rigtig meget og du kan faktisk gøre usansynlig meget for at dels at forebygge at det bliver det samme forløb og du kan gøre så meget for at hjælpe dig selv.

Det er bl.a. det jeg underviser og rådgiver om - at lære hvordan man samarbejde med kroppen og hvordan man forbereder sig - virkelig forbereder sig - til det at føde. Via 3 trin lærer jeg dig ting om fødseln du med garanti aldrig har tænkt over før og det ændrer hele din opfattelse af det at føde.

Så derfor vil jeg råde dig til at få hjælp til at bruge din første fødsel til at forberede dig - jeg vil gerne hjælpe dig og du er velkommen til at skrive til mig på pia@motherbynature.dk. Det kan godt være at et pks ender med at være den bedste løsning men jeg syntes altid det er fornuftigt at udforske muligheden for at blive tryg ved en vagial fødsel. Det er nemlig absolut muligt at nå dertil. og det er absolut muligt at få en fantastisk fødsel efter et ks. Men det skal absolut ikke være for en hver pris. Men skriv til mig - jeg har ivrigt også selv været i samme situation og jeg ved at det ikke er let. 

Varme hilsner fra

Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.