"Gravid mens man ammer"
Hej pia.
Mig og min kæreste har en dejlig datter på snart 9 mdr. og vi ønsker os endnu en dejlig bette en. Jeg ammer stadig min datter og har derfor ikk fået min menstruation (Jeg har ihvertfald fået afvide at amningen er skyld i jeg ikk har fået min menstruation endnu?) Mit spørgsmål er derfor, har jeg svære ved at blive gravid når jeg ikk har menstruation, og hvornår kan jeg teste om jeg er gravid, jeg kan jo ikk se det udfra at menstruationen udebliver.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Pias svar
Hej Du
Hvor dejligt at du stadig ammer. Det er rigtigt at amningen kan udsætte menustrationen og dermed også ægløsningen.
Det skyldes at når du ammer udskiller du hormonet prolaktion hvilket hæmmer produktionen af kønshormoner og udsætter ægløsningen. Prolaktion er nødvendigt for amningen idet det er det "mælkedannende" hormon.
Du kan sagtens blive gravid selvom du ammer det er bare ikke til at sige hvornår. Det er ikke ualmindeligt at der kan gå helt op til et år hvis du ammer meget. Det mest almindelig er at ægløsningen kommer når man går over til at give barnet fast føde og trapper meget ned på amningen.
Hvis du meget gerne vil være gravid kan det være en ide at trappe lidt ned på amningen eller også blot at være tålmodig og vente og se hvad der sker.
Men i og med at det første der sker er, at du får ægløsning og først derefter får menustration så kan du blive gravid når som helst. I princippet kunne du være det lige nu. Du må derfor gå efter de klassiske graviditets tegn som fx kvalme, træthed, murren i underlivet osv. Hvis du er tvivl kan du tage en graviditetstest men hvis du ikke er så langt henne kan den vise negativ. Men de fleste plejer at registrere en eller anden forandring når graviditeten er et par uger gammel.
Håber det hjælper lidt - du er altid velkommen til at skrive igen.
Held og lykke
Varme hilsner fra Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld