"baby knapt 3 måneder, søvnrytme?"
Hej Lisbeth!
Jeg har en lille pige på knap 3 mdr, som er sund og rask. Hun har ikke helt fået nogen soverytme synes jeg, men det er også okay - hun er jo stadig ret lille.. Men heldigvis sover hun igennem om natten
Men der er næsten ingen dage, der er ens endnu mht. sovning..
Hvad er din erfaring med soverytme om dagen? Er det meget forskelligt, eller er der en bestemt alder, hvor børn begynder, at finde en rytme generelt?
Mit andet spørgsmål er, hvornår hun begynder at kunne være vågen i længere tid? Lige nu bliver hun træt efter en time til halvanden.. Har læst om en mor, hvis 4 mdr gamle søn sov 2 x 45 min. om dagen og blev lagt til natten kl. 21 og sov igennem.. Kan de holde sig vågen så mange timer i træk i løbet af dagen i den alder..? Og hvornår begynder man at prøve med længere vågne perioder..? Skal jeg bare kigge på min datter og kun ligge hende, når hun virker træt? Min sundhedsplejerske siger, at det er godt at ligge hende på bestemte tidspunkter, men hvornår ved jeg så, at hun kan holde sig vågen længere tid..?
Hilsen Sille
Lisbeths svar
Kære Sille!
Tillykke med din lille pige. Du gør det helt rigtige i mine ører.læser hende og lægger hende når hun er træt. Hun er meget lille endnu og deter helt normalt at hun blive rtræt efter 1.5 time.
Hun sover om natten, det skal du være så glad over.
Min erfaring og holdning er,at for så små børn er det bedst at lade dem styre mad, søvn og vågne perioder, så trives de bedst.Du får masser af tid senere til at introducere en søvnrytme for hende.
Børn er forskellige , derfor jo mere lydhør mor er på sit barn, jo bedre går det.
Ros dig selv at du gør det super godt for din baby, I har fundet jeres måde og den fungerer fint.
De vågne perioder bliver længere stille og roligt, hun fortæller dig når hun er klar til at være mere vågen. Ved 4 måneders alderen sker der en del ting.
Håber dette hjalp dig, ellers skriv igen.
Fortsat held og lykke med hende.
Varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk