Eksperthjælp: Når 3 årige skal være store søster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

582 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. september 2011

Alice Søderberg

"Når 3 årige skal være store søster"

Hej Alica.

Som du kan se, har jeg en datter på lidt over 3 år. Og hun er en skøn og rigtig glad pige med temperament. Men mit problem er, at hun ikke rigtig tager mig seriøs. Eller sådan føler jeg det. For når jeg skælder hende ud, sætter grænser for hende osv, så bliver hun bare rigtig tosset, begynder at sparke og tude hysterisk. Og sådan er hun slet ikke for hendes far. Det er lige som om, at hun har respekt for ham og ikke mig. Og det gør mig rigtig ked af det og frustreret. For jeg er bestemt ikke blød. Jeg kan også skælde ud og smider hende ind på hendes værelse, når hun gør modstand eller bare ikke vil gøre, hvad jeg siger. Det er specielt, når hun skal i seng om aftenen, spise aftensmad, have bleen af om morgen (efter natten). Men når vi er ude, er hun eksemplarisk og gør, hvad jeg siger. Det er kun når jeg er alene med hende herhjemme.

Jeg er gravid nu i 34 uge. Så jeg har i forvejen svært ved at bærer hende på værelset. Og jeg er bange for, at hun vil komme til at sparke mig i maven.

Kan du fortælle mig, hvad jeg gør forkert? For jeg kan virkelig ikke se det. For jeg sætter som sagt grænser og jeg er ikke blød. Så efter en hel uge alene med hende, hvor vi havde ferie sammen, var ikke sjov. For vi var uvenner (min datter og jeg) mindst én gang om dagen. OG det er ikke hyggeligt eller sjovt.

Jeg ser frem til at høre fra dig snarest. Jeg håber, at du kan hjælpe mig.

Mange hilsner fra den frustrerede mor

Alices svar

Kære martinsen_p:

Jeg skal forsøge, Jeg tror det netop handler om at du er gravid!

Små børn føler ofte stærke følelser og handler på dem, da de endnu ikke er gamle nok til at tænke sig ud af det de oplever. Jeg gætter på at hun føler, at HENDES verden er ved at forsvinde og at mor kommer til at få en ny baby hun kan elske og så glemme hende. det er stærke følelser af tab og sorg og vrede. Så jeg tror du skal vende det helt på hoved ved at;

Bruge lidt ekstra tid på at hygge med din datter, tale om dengang hun var lille og baby, hvad hun kunne lide og hvad hun ikke kunne lide. Fortæl hvor glad du har været for at få lige præcis hende og du glæder dig til at hun kan hjælpe dig med den lille ny, som hun jo bliver store søster til.

Lad hende vælge det tøj babyen skal hjem i og lad hende vælge syt og ligne småting, lad hende købe gaver til den lille ny.

Lad alle tanker om straf ligge hun har bare brug for sin mor og få sine følelser ændre fra tab til samhørighed igen.

God vind med det, og vær glad for at det viser sig nu inden fødslen

mange hilsner Alice Søderberg

Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:

Pædagogiskforældrerådgivning.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.