Eksperthjælp: Sut med smag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.835 visninger
0 svar
0 synes godt om
31. august 2011

Alice Søderberg

"Sut med smag"

Hejsa

Min søn har siden han var ca. 1/2 år vågnet fra 3-10 gange om natten. Vi har givet ham en dum vane, nemlig at putte lidt tandpasta på sutten, da det dengang hjalp ham med at falde til ro. Jeg tror måske det er det der er problemet nu, for han vågner så tit om natten, og nogle gange rækker han oven i købet sutten ud til os når vi så kommer ind på hans værelse, fordi vi skal putte mere tandpasta på. Andre gange vågner han fordi sutten er faldet ud, og vi har prøvet at ligge sutter rundt i sengen, men det hjælper bare ikke. Vi har fået afvide af flere at vi skal lade ham græde, så han finder ud af vi ikke altid er til rådighed. Det må jeg indrømme at jeg har det meget svært med, jeg er bange for han tror vi ikke er hos ham.. Når han vågner er det altid i gråd. Han sover med det samme efter han har fået sutten. Vi har ofte tilbudt ham vand, men han vil bare have sutten med tandpasta på..

Håber virkelig du kan hjælpe os 

Alices svar

Kære trætte mor

Ja man tænker ikke over det lige når man indføre en ny rutine men først når denne rutine er blevet en belastning.Som forældre er det altid en god ting at tænke om ens handling tjener formålet i længden.

Først må det siges at et barn på 1/2 år godt må vågne om natten, for da er de muligvis sultne eller trænger til tør ble, det er helt naturligt. Nu skal I igennem en afvænnings periode som tager et par uger så er det overstået.

I skriver ikke hvor gammel han er nu, men hvis han er mindre en et år må i prøve med blid nusning af hoved, ansigt, hår istedet for sut med smag; Når han vågner, tal med meget lav - blid stemme at nu skal vi sove (tænd ikke lys) stryg ham over læber, kinder, hår Langsomme stille strøg. Bliv ved til I mærker han falder til ro. lad ham tage sutten hvis han vil, ellers lad være med at kommenterer, rører ved sutten, lad som om i ikke ser den. (for ellers får I et nyt problem nemlig når I skal vende ham af med den).

Er han lidt ældre må I sige de samme ting til ham igen og igen :nu skal du sove ,det er nat, mor og far skal også snart sove og imorgen har vi en ny dag. Igen ignorere sutten, nus og lav stemme.

Jeres barn tænker ikke i de baner om "I ikke der for ham" han er et lille barn der er præget af de vaner I har givet ham og nu ændre I så dem og livet går vidre. Under hele hans opvækst vil I møde ting/ handlinger som må ændres henad vejen det er helt almindeligt og en del af opdragelsen.

god vind fremover

K. H Alice Søderberg

Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:

Pædagogiskforældrerådgivning.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.