Eksperthjælp: For lille til at blive gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.987 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. august 2011

Pia Hern

"For lille til at blive gravid?"

Hej Pia,

Jeg er en pige på 24år. Jeg er endnu ikke gravid, men ønsker mig brændende at blive det en dag. Jeg er bare bekymret for, at jeg ikke kan blive det pga. min højde og drøjde. Jeg er nemlig ikke særlig stor - jeg er 151 og vejer ca. 39kg. Er jeg for lille til at blive gravid? Har det nogen konsekvenser for barnet, at jeg ikke er større etc.?

Venlig Hilsen
Lille pigen

Pias svar

Hej Lillepigen

Hmmm du er godt nok lidt undervægtig - hvis du skulle være normalvægtig ift din højde skulle du veje mindst 43kg og højst 56kg. Der er jo en bid vej.

Men hvis du har din menustration burde du godt kunne blive gravid. Man har brug for fedtdepoter til at kunne danne østrogen og østrogen har betydning for den kvindelige cyklus. Men det ville under ingen omstændigheder skade at tage lidt på hvis du kan. Hvis du bliver gravid er det nemlig godt at have lidt at tære på.

Undervægtige gravide kan nemlig også havne i risikogrupper ligesom de overvægtige. Det er ikke helt korrekt at børnene nok skal tage det de har brug for. Sund kost og levevis skaber sundere børn og hvis man er overvægtig eller undervægtig kan det have betydning for barnet. Både helt konkret men også ift den øgede risiko der er for forskellige komplikationer.

Du befinder dig lige på grænsen, højdemæssigt, af det man på latin klader for statura parva hvilket er en højde hvor man vil overveje fødselsmåden nøje - grænsen er 150cm. Jeg ved ikke hvor meget den bliver brugt i praksis i dag men man vil jo følge din babys vægt nøje og skønne om du er i stand til at føde vaginalt når tiden kommer.

Held og lykke med projekt baby

varme hilnser fra Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.