"Svangerskabsforgiftning?"
Hej Pia.
Jeg har brug for lidt professionel tryghed... Jeg har de seneste dage gået med en frygt for at jeg er ved at få svangerskabsforgiftning, og i nat var jeg meget tæt på at ringe til lægevagten. Dog lod jeg være, ligesom jeg heller ikke har ringet til min jordemoder, fordi jeg er bange for at jeg bare er for pyllert og nervøs uden grund.
Det hele startede med at både min læge og min jordemoder har sagt til mig, at jeg skal være opmærksom på hovedpine og øgede ødemer, da jeg havde mildere hovedpine flere dage i streg og vand i benene... Jeg er overvægtig gravid, og har også taget 18 kg på under graviditeten :s men mit blodtryk har været fint alle gangene, det er blevet målt, og min urin har også været uden noget værd at nævne.
Nu til grundene til min bekymring. Jeg har fået mere og mere vand i kroppen, og især mine fødder og ben er blevet slemt hævede... Igår var værst hidtil, det gør ondt når jeg går og idag, da jeg stod op var de stadig lige så hævede. ( Synes de plejer at falde ned i løbet af natten) Jeg gik i seng kl 23.30, men jeg kunne ikke sove pga. hovedpine som jeg nu har haft hele ugen, og den blev værre og værre. Samtidig fik jeg rigtig ondt i maven, og det fik jeg igen formiddags. Faldt i søvn omkring kl 01.30, men har været vågen mange gange...
Ved ikke om det er blevet noget rodet noget, jeg har fået skrevet. Håber det er forståeligt og at du kan berolige mig med, at det bare er mig der er for opmærksom på tegn og at det er forholdsvis normale graviditetsgener 
Mvh Louise
Pias svar
Hej Louise
Dit lille pus - det er da klart at du er bekymret. Man skal jo være opmærksom og reagere på det som ikke er normalt. Og hovedpine er ikke normalt og sammen med ødemerne er det da også grund til at blive tjekket. Jeg syntes du skal ringe til en vagtlæge eller din egen læge så snart du ser mit svar.
Det er det bedste råd jeg kan give dig her. Og du skal aldrig være bange for at være pylret. Det er ligegyldigt hvad andre tænker om dig - du skal føle dig tryg og det er det vigtigeste.
Held og lykke
varme hilsner fra
Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld