Eksperthjælp: Forebyggelse af svangerskabsforgiftning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.177 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. august 2011

Pia Hern

"Forebyggelse af svangerskabsforgiftning"

Hej Pia

Vi er så heldige at vente os igen, og forventer nr 2 ankommer når vores søn er ca 14½ mdr.

Fødslen af vores første søn, var et meget hårdt forløb, han kom 5 uger for tidligt, pga svangerskabsforgiftning, og endte på neonatal. Mit blodtryk var længe om at stabilisere sig. han kom efter 2½ døgn, med forgæves igangsætning, ved akut kejsersnit. Nu frygter jeg jo et lignende forløb.

Har du evt nogle gode råd, til hvad vi kan gøre, for at forhindre en lige så svær situation, eller gøre den mere skånsom, kan man få noget mod for højt blodtryk når man er gravid, eller vil der evt være mere kontrol. kan man evt få planlagt kejsersnit, da jeg pga fysiske skavanker også har svært ved at føde normalt, selvom jeg gerne ville det. Håber du kan give nogle råd, og vejledning, og gerne også hvis der er noget jeg måske ikke lige har tænkt på, i forbindelse med at få nr 2, så tæt på nr 1 med svær fødsel.Kan måske tilføje min mor og mormor begge har haft svangerskabsforgiftning, og det ligger til familien. jeg er meget overvægtig, men havde ingen tegn på graviditetssukkersyge under sidste gravidtet, og fik 2 glukosebelastningstest.

håber du har lidt råd at dele ud af

mange venlige hilsner stenbukken

på forhånd tak

Pias svar

Hej Stenbuk

Sikke en voldsom oplevelse med både for tidlig fødsel og svangerskabsforgiftning. Jeg forstår godt at du gerne vil undgå sådan en omgang igen. Og ja der er ting du kan gøre.

Man har en øget risiko for at udvikle svangerskabsforgiftning igen og du vil derfor blive fulgt meget nøje i denne graviditet. Det er ikke usansynligt at du ville kunne få et planlagt kejsersnit men det er en lægelig afgørelse og afhænger af flere faktorer.

At du er overvægtig gør ikke risikoen mindre - det ved du sikkert allerede - men det skal jo ikke forhindre dig i at gøre noget aktivt for at forebygge. De råd jeg vil give dig kan bestemt ikke skade. Så her kommer de:

1. Undgå stress, slap af uden at blive helt passiv selvfølgelig.

2. Brug visualisering til at se dig selv være sund og rask i hele graviditeten. Fx hver aften inden du sover så tænker du på og ser dig selv gå tiden ud med et helt normalt blodtryk og ingen hævelser. Og mærk også glæden ved at du er sund og rask og alt er helt normalt

3. Motioner barelidt hver dag fx gåtur

4. Drik rigeligt væske helst masser af vand

5. Sund kost - undgå færdigretter, spist groft gode proteiner fra frisk kød, frugt og grønt. Hvis du har mulighed for det så spis gerne økologisk - det har både du og baby godt af

6. Hvidløg evt som kapsler

7. C-vitamin tilskud

8. Fiskeolie (omega 3-6-9)

9. Kalktilskud

10. Undgå cola - det er så belastende for kroppen

Hvis du behandler din krop godt og passer godt på den kan du måske forebygge at der opstår svangerskabsforgiftninger igen.

Rigtig meget held og lykke

varme hilsner fra

Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.