"Smerter ifm sex"
Hej Pia,
Jeg fødte for ca. 4,5 måned siden en dejlig dreng. Alt gik planmæssigt, jeg havde en dejlig fødsel og gik kun en smule i stykker. Bl.a. fik jeg et indvendigt sting i skedeåbningen, ned mod mellemkødet, og 2 udvendige sting i mellemkødet.
Det er helet fint op, og er tjekket af egen læge til 8 ugeres. Det er ikke noget der generer mig i dagligdagen, men nu har jeg 2 gange (ud af 3) haft smerter både under og efter samleje. Det føles som om alting går i stykker igen.
Første gang gjorde det slet ikke ondt, 2. gang kun bagefter, men 3. gang var det virkelig smertefuldt, og vi måtte stoppe inden vi var færdige. De næste 2 dage gjorde det ondt på. Det er lige i skedeåbningen ved mellemkødet at smerterne sidder.
Kan det være arvæv? Og i så fald kan jeg gøre noget? Jeg kan mærke at jeg er bange for at dyrke sex igen nu, fordi det gjorde så ondt og det hjælper jo bestemt ikke på situationen da det så er svært at slappe af..
På forhånd tak for svar!
Pias svar
Hej du
Hvor er jeg glad for at du skriver og spørge om smerter ifm sex efter fødslen. Hvis du vidste hvor mange der lider i stilhed og hvor mange sexliv der bliver ødelagt på den konto.
Jeg tror du har helt ret i at det er arvæv som måske er blevet stramt og ueftergiveligt. Kan du mærke om det føles anderledes der hvor smerten er?
Hvis det er arvæv så har jeg rigtig god erfaring med riscinus olie (amerikansk olie). Det er næsten en hel mirakel kur. Jeg har selv prøvet det på forskellige ar og det har en virkelig stor effekt hvis du smøre arret hver dag i et par uger. Pukka har en økologisk version. Hvis du ikke kan finde den kan du skrive til mig på pia@motherbynature.dk.
Indtil du har fået fingrene i olien vil jeg råde dig til at dyrke sex på alle de andre dejlige måder der er så du ikke skal begynde at koble smerte med samleje og derved begynde at spænde før i prøver på noget. Aftal at samleje lige lægges lidt på hylden indtil du har fået smurt arret i et par uger.
Det bliver måske en anelse teknissk og intimt nu men jeg vil anbefale at du forsøger dig frem med fingrene eller noget større hvor du kan styre det selv. På den måde kan du mærke om olien har haft en effekt og hvornår du er klar til egentlig samleje.
Rigtig meget held og lykke
varme hilsner fra
Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk