Eksperthjælp: At forstå er at tilgive

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

905 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. august 2011

Alice Søderberg

"At forstå er at tilgive"

Hej Alice.

Jeg har to små børn på 2,2 og 3,11 år. Min store pige er utrolig aktiv og er i alt, hun er i en special børnehaven og forventes at blive dignoseret med ADHD. Vi skal på børnepsyk til september. Men mit spørgsmål går egentlig på at min mor især er meget efter mig/os og mener at vi er for strenge ved hende og at det er os det er problemet, men vi får terapi i kommunden for at takle hende bedre og gør virkelig alt hvad vi kan for at hjælpe hende, hun starter i aflastning på tirsdag, hvilket min mor også synes er noget pjat og siger at vi skulle ikke have haft børn når vi sætter os selv først. Hvordan får jeg hende til at holde op med at nedgøre mig hele tiden og forstå at vi virkelig gør alt for at hjælpe vores lille pige. Min mor har selv været noget at det samme igennem da min lillebror på 19 blev diagnoseret med ADHD og autisme for at par år siden og de opgav ham og han bor nu på et special center. Hvorfor kan hun så ikke forstå at det vi gør er det rigtige og for hendes skyld så vi kan tage det i opkøbet?

Alices svar

Kære Munk

Jeg tror at det er en helt almndelig reaktion fra din mors side, forstået som at hun ikke har fået beabejdet sin sorg over at have "mistet sit raske barn"og hun er ikke kommet til erkendelses fasen endnu. Og måske også lidt bange for at have vidre givet nogle gener til dig som kommer til syne i dit barn?.

Det du kan gøre er at vise hende jeres reaktions mønster (jeres håb, kærlighed og sorg) på jeres vej igennem systemet ,med jeres datter. Det gør I på en så fin måde, som I beskriver. SÅ HOLD UD det er jer der gør det rette. Med tiden vil hun se at man godt kan elske og have en hverdag med et barn med denne diagnose. Måske give hende mulighed for at tale om de tanker hun har gjort sig det henad sin vej?

Børn med ADHD har ofte god gavn af Børste terapi ,som en ergoteraput vil kunne lære jer. Endvidre er en bold at sidde på istedet for stol også et fantastisk redskab f.eks ved middagsbordet, det giver alle ved bordet mere ro. Det bruges bl.a. også i skolerne. En kugledyne til natten er også muligt at få via ergoteraputen.

Pøj Pøj på jeres vandring gennem systemet, der er mange hjælp muligheder der.

Alice Søderberg

Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:

Pædagogiskforældrerådgivning.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.