"Igangsættelse"
Hej Pia.
jeg har nogle spørgsmål.. jeg har termin den 3/9-11 , men jeg lider meget af vand i kroppen, hænder der sover, og gør møg ondt & de sidste 2 uger har jeg har en mega hovedepine, hverdag . jeg får ikke sovet, MAX 3 timer, & er bare rigtig træt af at være gravid. tror du at der er mulighed for en evt igangsættelse i uge 37??
Pias svar
Hej du
Undskyld svartiden men har været på lidt ferie.
Håber at du har været hos læge eller jordemoder siden du skrev dit spørgsmål - hvis ikke vil jeg kraftigt opfordre dig til det. Det er vigtigt at du får målt dit blodtryk og taget en urinprøve.
Hævelser i sig selv er ikke farlige og mange gravide døjer med det. Det kan give det som hedder Carpal Tunnel syndrom og giver præcis de symptomer du beskriver - i hænderne. Smerter og summen i fingrene. Det kan afhjælpes med akupunktur.
Men du skal tjekkes fordi hovedpine er ikke noget man skal have i så lang tid og slet ikke sammen med ødemer - så ringer alarmklokkerne - det kan være symptomer på svangerskabsforgiftning.
Men om du kan sættes i gang pga ødemer er svært at svare på. Som udgangspunkt vil man helst undgå at sætte i gang især før terminen da der altid er øget risiko for komplikationer når vi blander os i naturens gang (sjovt nok). Derfor skal indikationen være rigtig god og vejes op mod dine gener og den risiko der er. Forstår du hvad jeg mener? At sætte i gang er et indgreb og kræver en rigtig god grund. Men det er klart at hvis du har mere end bare ødemer fx forhøjet blodtryk så er det en anden snak. Men at du ikke sover er ikke grund nok - men på den anden side er det også svært at svare dig helt korrekt fordi det altid vil være en vurdering af flere faktorer som jeg ikke kan spørge ind til eller undersøge. Og så er det iøvrigt en lægelig beslutning.
Håber at du har fået det bedre. Du må meget gerne svare på mit svar så jeg lige hører hvordan det står til nu. Er lidt bekymret for dig ;-)
Held og lykke
Varme hilsner fra
Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld