"7 måneder svær at putte til natten"
Hej Lisbeth
Min datter på snart 7 mdr har meget svært ved at falde i søvn om aftenen! Når hun skal sove i løbet af dagen kan hun sagtens falde i søvn når vi går med barnevognen, men om aftenen når hun skal sove i sin egen seng går det ik så godt....
Vi er først nu begyndt med rigtige aftenrutiner...før havde vi ikke nogen rigtige rutiner, vi skiftede hende, gav mad, og så blev hun vugget i søvn eller faldt i søvn (også ofte med skrig og skrål) mens vi lå ved siden af hende i vores seng. Men tænkte at det kunne vi jo ik fortsætte med for hvad så når hun vejer 12 kilo og skal vugges i søvn, eller når vi ik længere synes hun skal falde i søvn i vores seng...
Vores nye rutine foregår sådan her:
Vi spiser aftensmad, hun får en aftenflaske, vi skifter til ren ble og giver hende natdragt på, børster hendes tænder, går ind i soveværelset og læser nathistorie i vores seng, ruller gardinet ned og lægger hende i hendes egen seng...hun får sin sut og hygge/sove-bamse, og vi siger godnat og går ud af rummet...og her begynder skrig og skrål så! Vi går ind til hende MANGE gange, giver hende sutten, vifter evt dynen henover hende (det kan hun godt lide) og går ud igen...og sådan fortsætter det! Vi kan bestemt ikke lide at lade hende ligge derinde og græde og skrige..Oftest ender det med at jeg eller min kæreste skal være i rummet til hun dejser om af udmattelse...Her til aften skreg hun sig selv i søvn mens jeg sad ved siden af og det gør rigtig ondt på os at det er sådan...
Vi har kun prøvet rutinerne i ganske kort tid, og ved godt det tager lidt tid at få hende vænnet til det...Men vi er ret frustrede efterhånden og har brug for råd...
Gør vi det rigtigt nu?? Skal hun bare vænne sig til runtinen? Og hvad skal vi gøre helt præcist når hun begynder at græde og skrige? Tage hende op og så lægge hende igen når hun er faldet lidt ned igen, eller hvordan??
Kunne virkelig godt tænke os at lære hende at falde i søvn på en dejlig måde, men ved ikke hvordan....håber du kan hjælpe os!
Mvh Mette
Lisbeths svar
Hej mette!
Der er ikke noget værre end at sidde og lytte til ens kæreste eje skrige sig i søvn, forstår at det gør ondt.
Sådan skal det ikke være efter min overbevisning/erfaring. At overgive sig til søvnen som hun gør om dagen , skal være let og ubesværet.
Jeg tror ikke I gør noget forkert, kun at der skal rokeres lidt om på intervallerne, samt puttes lidt mere på.
Hun er kun 7 måneder, og det tager tid at indarbejde soverutiner. Nu har I haft en lidt heftig tid, så nu skal der startes på en frisk.
Når I har spist aftensmad, er der tid til intenst nærvær, lidt pjatten, brug af kroppen, kilden eller hvad I nu laver af sjove ting.
Evt en gang babymassage, efterfulgt af et dejligt bad.Virk rolig og meget overbevisende. snak med hende om at nu er det snart sove tid, og det bliver så dejligt at lægge sig og få en god nats søvn.
Flaske evt med en historie samtidig, tandbørstning, og ned i egen seng, som er polstret godt med diverse bamser, sutter og hvad hun ellers har. Giv hende en bog i hånden, lad en lille lampe være tændt, syng god nat sang, og sæt dig ved siden af, hold hende i hånden og en kærlig hånd på maven/bryst.
Hun må gerne brokke lidt, du siger med rolig kærlig stemme, nu er det sovetid, og du skal sove dejligt. Rok hende lidt. Sæt evt noget stille musik igang. Hun skal ikke skrige, så er det op og trøste.
Hvis I skubber hendes sove tid,så hun virkelig er træt, så tror jeg det lykkes.
Når hun har lært at sove trygt og godt, og hun vænner sig til det, så kommer tiden hvor du kan gå udenfor, med åben dør så hun kan høre jer.
Husk det tager tid at indarbejde vaner, og ingen børn er manipulerende eller udregnende når de græder, de har et behopv, som de ikke kan forklare, og er det så vigtigt at forældre reagerer på det, kærligt og omsorgsfuldt.
Jo mere overbevisende og kærlige i er , når deter sovetid, jo tryggere bliver hun og overgiver sig.
Held og lykke med projektet. Har du flere spørgsmål, så skriv bare igen.
Fortsat held og lykke med jeres lille datter.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk