"på arbejde igen efter 2 mdr - hvordan med amningen?"
hej,
jeg skal snart have en lille dreng, og har tænkt meget om amning, men ved ikke rigtigt, om min plan kommer til at fungere. og min plan er følgende:
jeg vil gerne amme den lille den første måned, så han kan lære sutteteknikken, men så vil jeg derefter prøve at mælke ud (hvis der er mælk nok :-) ), og prøve at give ham den på en flaske i stedet for at han skal sutte fra brystet. det er fordi jeg skal tilbage på mit arbejde 2 måneder efter fødslen, og der vil være en babysitter, som skal passe på mit barn mens jeg ikke er hjemme. og jeg vil være sikker på at han ikke vil afvise flasken og bare græder mens jeg er væk. jeg har også tænkt på mælk erstatning, men jeg synes det er syndt for den lille at drikke noget kunstigt, hvis mor har mælk nok..
er det så en god ide at starte med at mælke ud og give ham mælken på flaske allerede efter den første måned, eller skal jeg venter lidt længere og håber på, at han kan lære den anden sutteteknik hurtigt?
det andet spørgsmål er: er 6 måneder nok med min mælk, eller jeg skal fortsætte så længe jeg producerer mælk?
på forhånd tak!
Catrines svar
Hej.
Jeg kan ikke helt forstå ud fra dit spørgsmål, om du vil fortsætte med at amme efter du har lært din søn at drikke fra flaske - men det kunne jo være en ide? Din søn vil da kunne ammes af dig når du er hjemme, og få flaske når du er på arbejde. Men det kræver så, at du malker ud på arbejdet, og gemmer mælken på køl. Det er nemlig vigtigt at få tømt brysterne regelmæssigt (mindst 6-8 gange i døgnet) hvis man skal opretholde en mælkeproduktion der svarer til barnets ernæringsbehov.
Jeg vil lige nævne, at nogle børn til enhver tid vil foretrække at die ved brystet, mens andre hurtigere bliver mest glad for flasken, idet mælken kommer lettere ud af flasken, sådan at barnet ikke skal arbejde så meget for det. Det er jo ikke til at sige på forhånd, hvordan din søn vil have det. Jeg tror dog ikke at din søn vil nægte at drikke fra flaske når du er væk, selvom han også ammes, idet et sundt og raskt barn aldrig vil sulte sig. Jeg tror at han vil acceptere flasken når der nu ikke er et bryst - og babysitteren lugter jo heller ikke af mælk som du vil gøre det. Mange babyer kan sagtens finde ud af begge dele. Så jeg synes at din plan lyder fin nok - altså at du starter med at amme ham, og så kan du introducere ham for flasken efter en måneds tid. Det kan godt være at han ikke vil acceptere at drikke af flaske når du tilbyder det, da han jo kan lugte mælken fra dig. Men det finder du ud af, og så må en anden primær voksen overtage når der skal gives flaske.
Mht. om 6 mdr med din mælk er nok, så er det et spørgsmål der ikke er så let at svare på, synes jeg. I forhold til modermælkens egenskaber, så er det især de første 4 mdr der er vigtige mht at forebygge allergi. Mælken bliver dog ved med at være super god - også efter 6 mdr. Sundhedsstyrelsens anbefalinger er at amme fuldt i ca 6 mdr, og derefter delvist til 12 mdr eller længere. Nogle mødre har dog ikke lyst, eller kan ikke amme længere end 4-6 mdr, og så synes jeg ikke de skal have dårlig samvittighed overfor barnet. De har gjort det så længe det var muligt for dem, og barnet har fået en masse vigtige antistoffer og ikke mindst fantastisk kropskontakt, som jo følger med amningen.
Det er derfor vigtgt, når et barn får flaske, at give det kropskontakten og nærheden i forbindelse med spisningen - og selvfølgelig også imellem måltiderne. :-) En rigtig god måde at få et tæt bånd med sit barn, er ved at ligge hud-mod-hud med det. Dvs at barnet kun har en ble på og at moderen har bar overkrop. Så ligger barnet på moderens brystkasse, og de kan have et tæppe eller en dyne over sig. Det øger udskillelsen ag oxytocin, som er et vigtigt hormon i forbindelse med tilknytning.
Jeg vil ønske dig alt godt med din lille søn.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk