Opret gratis profil  

Eksperthjælp: 10 uger, født for tidligt, ændret sove mønster

Visninger: 501   Svar: 0

"10 uger, født for tidligt, ændret sove mønster"

Hej

Jeg har to sørgsmål ang. min søn på snart 10 uger.

1. Jeg opdagede idag at han skulle have haft jerndråber fra han var 4 uger gammel (premæture)Jeg havde været sikker på det først var fra 3 mdr. Så nu har jeg en frygtelig dårlig samvittighed. Ringede så til min mor og snakkede med hende om det. Hun er gammel barneplejerske men kan åbenbart ikke huske en disse, så fik ikke rigtig svar. Men hun sagde noget med jernmangel og gulsot? Min søn havde gulsot da han var helt lille, og den er vent tilbage her for 14 dage siden ?gul i øjnene. De sagde på sygehuset (blev sendt derind af egen læge) at det nok var fra modermælken. (hans tal er 183 endnu - 282 da vi blev udskrevet fra barselsgangen 1 uge gammel)

Så er det farligt alt det her med jeg har "glemt" jernen? Hænger det sammen med hans gule farve?

2. Fra 7 - 19 er hans rytme skiftes, ammes slår mave og skiftes igen (ca. 1/2 time 3 kvarter Han spiser hurtigt!) Vågen 1/2 til en hel time med snak/leg/hygge ialt vågentid ca. 1- 2 timer og sove 2 - 3 timer. Og 19 - 7 morgen sover 3 - 5 timer afbrudt af amning.

Men men men her de sidste 4 dage har han ikke ville sover fra kl. 16 til 23 !!! 7 timer, synes det er så synd for ham, det er ikke sådan at han ligger og er vildt ked af det, han ligger bare og kigger og ser meget træt ud i øjene. Det starter med han begynder at gabe efter vågentid, jeg ligger ham og han gider ikke sove, han begynder at småklynke vifte vildt med arme og ben og kan ikke finde ro, efter et par timer, med forsøg med hyggebabs og lignende stopper han med at vifte og ligger og kigger. Han ligger og lidt ind imellem og vrider sig og presser som om han skal af med afførring. Han har ikke hård mave tværtimod. Resten af aftenen bruger han på at sove 10 vågene, pjevse lidt tabe sutten græde lidt, sove 10 min. osv.

Hvad skal jeg dog gøre for at hjælpe ham?

Ser frem til at høre fra dig.

Mvh Meget fortvivlet mor.

Lisbeths svar

Hej !

Tillykke meddin lille søn, som er lidt for tidlig fødte læser jeg.At han e rmeget vågen tyder på at Hans tal ikke er særlig for høje.

Ring til din læge og check jernet med ham, så du kan slippe den dårlige samvittighed.

Han er nu 2,5 månEde og mere bevidst,  HAN ER MERE NYSGERRIG OG BETRGATER VERDEN OMKRING SIG.

Hvis du mener han skal sove mere, så tror jeg du skal optrappe din amning et par dage, om eftermiddagen, for at stimulere mælke mængden. Det hjælper også til at nedsætte hans bilirubin.

Lad wek enden være et stimuleringsprojkt. Drop aftaler og nyd at slappe af og amme så hyppigt, så du får øget mælkemængden. Lad dig varte  op, drik rigeligt , og få hvilet sammen med sønnen.

Jeg trro du e rtræt og trænger til et par dage med ren afslapning, sammen med ham .

Jo mere ro hos dig, jo mere ro hos ham. Giv det en chance og se om det hjælper. ellers skriver du bare igen. Han vil sikkert også nyde at hænge i bæresele eller slynge og blive vugget.

Rigtig god week end og held og lykke.

Varme hilsne r

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Gå til kategorien "Ordet er frit"
Til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333
Kontakt Baby.dk