Eksperthjælp: dreng 2 år, sover dårligt om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.448 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. juli 2011

Lisbeth Jess

"dreng 2 år, sover dårligt om natten"

Hej Lisbeth,

Jeg skriver pga. min søn som lige er fyldt 2 år. På det sidste har jeg overvejet om han kan være det man kalder et sensitivt barn.Og vil egentlig høre om du mener det sammen, eller om der kan være noget helt andet der ligger til grund for hans adfærd.

1. Han sover MEGET dårligt om natten. Jeg kan ikke mindes en nat hvor han har sovet helt igennem. Det er kun sket meget få gange. På det sidste er det blevet meget slemt. Han kommer i seng kl. ca. 19.30 og ofte sover han først ved 21-22 tiden. Han er meget hysterisk og ofte ulykkelig og vil gerne have vi bliver siddende ved sengen og holder ham i hånden. Han har megen uro i kroppen og spjætter med arme og ben og ruller rundt i sengen selvom han bliver holdt i hånden. Hvis han vågner og vi ikke lige kommer med det samme, banker han hænder eller hoved ned i sengen(tremmeseng). Mange nætter tager vi ham ind i vores seng. Men også her er han urolig. Han vågner mange gange på en nat, ofte mellem 2-6 gange. Når han vågner skriger han og skal have trøst for at sove igen.

Han sover ca. 1 1/2 time om dagen, det kræver også nogen tålmodighed, men er ikke ligeså slemt som om natten. Nogle dage nægter han at sove til middag.

2. Han har et meget højt aktivitetsniveau om dagen. Der skal gerne ske noget hele tiden og det må gerne være lidt vildt. Han er meget nysgerrig og utrolig lærenem og elsker at være med til madlavning, rengøring etc. Men samtidig har han også et stort behov for nærhed, kram og kys. Han vil ofte tages op og krammes og kysses. Og kan sagtens flere gange dagligt sidde på skødet af mig og hygge i 5-10 minutter ad gangen. Her skal han gerne have dyne eller tæppe på og sidde med sin sut og hans krammedyr. Hvis der er noget han ikke lige kan finde ud af bliver han meget sur og frustreret. Han ruller sig på gulvet og skriger op. Nogle gange banker han hånden i gulvet eller bider i et stykke legetøj, kanten af sofaen eller lign. Disse anfald går hurtigt over. Men er hyppige.

Generelt er han meget social, men kan godt blive pylret når der er mange mennesker samlet på et sted.

Vores største frustration i øjeblikket er hans søvnmønster. Hans far og jeg får ingen alenetid sammen og vi sover dårligt og er derfor også mere irritable.

Jeg håber du har et råd til hvordan vi kan gøre det til noget rart at sove om natten. Tror du han kan være sensitiv og derfor have svært ved at sove?

På forhånd tak.

Lisbeths svar

Kære Rikke!

Forstår jeres lunte er blvet kort når nætterne tærer på kræfterne.

Når børn ikke vil sove og skrige rmeget om natten er der som regel en grund til det.- Derer et eller andet der generer ham så han ikke kan overgive sig. Han har måske ondt, har han fået de sidste tænder?Har han hård mave, er han mæt nok inden sovetid?

Kan det mon være hans ører der generer ham, er de checket hos en ørelæge?

Børn me dvæske i ørerne skriger når de bliver lagt ned, fordi det gør ondt og selvom de falder i søvn, så vågner de ofte om natten og er utrøstelige. Derfor er de også pirrelige om dagen.

Der kan også være andre ting der generer ham.Hvor blive rhan passet, er der andre børn er han glad for det, sker der for meget omkring ham.

Hans mønster med at blive gal og hidsig når noget ikke lykkes, han er ikke hysterisk, han er sine følelsers vold, lyder helt almindeligt for en to årig.

Han forstår kun små korte beskeder og skal tålmodigt og kærligt afledes, så han finde rud af tingene. Hvis i alle er lidt trætte, så bliver det nemt, lidt stresset og irritabelt.

Han kan også lide at putte læser jeg og deter også normalt, han e rstadig en lille dreng som har meget brug for nærvær.

Jeg kan ikke vurdere, om han er et sensitivt barn,hvis du mener det, så er det en god ide at skære ned på for mange aktivteter og have meget struktur i jeres hverdag og meget ro på.

Hæv hans hovdegærde, og se om det hjælper, og få sovet på skift, så I ikke begge to er død trætte.

Nu håber jeg I finder både en årsag og en måde at få bedre søvn på. held og lykke med projektet.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.