"Plukkeveer og vægtøgning"
Hej Pia,
Jeg skriver til dig, fordi jeg er meget bekymret omkring, hvordan min graviditet har udviklet sig de sidste 5-6 uger. Jeg er i starten af uge 27 nu, og er meget besværet af størrelsen (uge 22 var symf.målet 24 og i uge 26 var det 28). Jeg har taget 13 kilo på ialt, uden dog at det kan ses på min krop til trods for at jeg er knap 160 cm, og de sidste fem kilo er kommet i løbet af de sidste knap fire uger. Jeg har konstante plukkeveer, nu også om natten, hvor de går i gang hver gang, jeg drejer mig i sengen, og hvor jeg nu ikke længere kan ligge på siden, da det spænder i begge sider af maven. Så nu kommer mit spørgsmål: Kan der være sammenhæng mellem de mange plukkeveer, min vægtøgning og mavens størrelse? Desuden skal jeg tisse hvert tyvende minut - døgnet rundt. Jordemoderen sagde, at jeg nok bare skulle geare lidt ned, men sagen er, at plukkeveerne kommer uanset om jeg holder kroppen i ro eller ej. Hverken læge eller jordemoder har holdt øje med min vægt under graviditeten, hvilket jeg synes er mærkeligt, men jeg ligner heller ikke én, der har taget 13 kilo på. Er derfor hunderæd for, at det skyldes for meget fostervand (som jeg desværre har googlet, og er nu ret stresset for, at der er noget i vejen med den lille). Håber, du kan hjælpe mig. Kh, Monika
Pias svar
Hej Monika
Åh ja den bekymring den kan da også tage livet af en ikk'? Så snart graviditets testen er positiv så starter det og det slutter vist aldrig. Min farmor på 80 bekymrede sig også over min far selvom han var 50.
Umiddelbart er det da en stor vægtøgning på få uger men vægten kan godt springe lidt. Er det samme vægt du har vejet dig på og samme tidspunkt af dagen? Som tommelfingerregl siger man at en vægtøgning på ca 5 kg i 2. og 5 kg i 3. trimester er normalt. Og det er endda lavt sat - de fleste tager faktisk lidt mere på end det.
Og plukkeveer er også normalt - noget du skal have - de må dog ikke være reglmæssige eller gøre ondt.
Der er ikke nogen sammenhæng mellem vægtøgning og plukkeveer som sådan.
Men jeg kan regne ud at din største bekymring er om du har for meget fostervand og at det kan skyldes at der er noget galt med barnet.
Du er højst sansynligt blevet scannet og der ville man have set hvis der var noget galt. Jeg kan jo af gode grunde ikke garantere noget og slet ikke når jeg ikke har mærket på din mave og fulgt dig. Men jeg syntes du skal lytte til din jordemoder - prøv at slappe af så meget du kan og fokuser på at have tillid til at alt er som det skal være.
Det vi fokusere på har det med at vokse. Du kan evt. bede om en ekstra kontrol hos din jordemoder hvis du syntes du har brug for det.
Held og lykke
Varme hilsner fra
Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk