Opret gratis profil  

Log ind

E-mail:

Adgangskode:

Har du glemt din adgangskode?

Eksperthjælp: Brev til Majbrit

"Brev til Majbrit"

hej

håber i kan give mig nogle gode råd, for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre???

vi har en dreng på 4 som er utrolig aktiv, har svært ved at fordybe sig i leg...

hjemme er det ikke det store problem, men der er også mere ro omkring ham, det er i bh problemet opstår, han er alt for aktiv, har alle antenderne ude, vil gerne være med i det hele, og har svært ved at fordybe sig i en leg..

skal nu til samtale med bh, og jeg aner ikke hvad jeg skal sige??? aner ikke hvad vi skal gøre, der er en ergoterapeut knyttet til ham, men der er jo lang vente tid, og han har været skrevet op siden dec. og vi har stadig ikke hørt om nogen dato:

han laver nogle gange dumme ting i bh, så som sjaske med vand i badeværelset, sparke til legetøjet m.m. og han ved skam også at det er forkert, men hvad gør vi lige??

jeg aner ikke hvordan man får ro over ham, og tror vist heller ikke rigtig de gør det i bh, føler ihvertifald at de griber i hårstrå...

der har været en psykolog for at opserverer, men det eneste vi fik ud af det var at vi skulle få tilknyttet en ergo ja, den venter vi jo så på ... men ellers var han jo bare en serdeles aktiv dreng :-)

og hvad er der så i vejen med det??? bh mener jo bare ikke at han kan side stille i skolen, som han evt skal i, til næste år???

HJÆLP andre der har oplevet noget lig. og som har prøvet noget der virker, eller er der nogle der er børne psykologer/ergoer som kan hjælpe... syntes det er meget fustrerende :-(

klem og håber på hjælp :-) majbrit

Trines svar

Kære Majbrit,

tak for dit brev. Jeg vil forsøge at svare dig så godt jeg kan, da der er nogle ting i dit brev, som jeg ikke helt forstår. Hvorfor skal din søn til fysioterapeut - og hvorfor er det psykologen, der henviser hertil? Hvad ligger der til grund for dette, fik du en forklaring på dette? Ellers ville jeg spørge igen, da det er vigtigt, du forstår "handleplanen", da du jo ellers ikke har mulighed for at støtte op omkring din søn. Du kunne evt også spørge om der var noget, du kunne gøre mens I venter!

Der er mange ting, der spiller ind, når vi taler om et barns væremåde. Der er barnets personlighed, måden I er forældre på, og derudover er der en masse roller, som desværre kan være med til at låse barnet fast i en bestemt væremåde. Hvis børnehaven og I forældre mener at hans måde at være på er anstarengende, må I lære ham en mere hensigtsmæssig adfærd. I skal nok ikke forklare så meget, som I skal sige: Nej, jeg vil ikke have du sparker til legetøjet, leger med vand osv osv. Hvis han ikke altid mødes med en lang forklaring på, hvorfor han (eller hvad værre er: Man) ikke må gøre som han gør, men derimod et klart og tydeligt: NEJ, så kan det være han vil ændre sin opmærksomhedssøgende adfærd. Giv ham en tænkepause til at finde ud af hvad der skete - send ham evt ind på sit væresle men lad døren stå åben så det ikke er en straf. Men husk ingen snak under tænkepausen. Sæt et æggeur til på 5 min så han ved hvornår tænkepausen er ovre, og husk at gøre det samme hver gang.

Endelig vil jeg sige at jeg synes du skal høre psykologen igen, hvad hun foreslår jer at gøre og om der er noget I skal fokusere mere på end andet. Det er jo ihvert fald trist, at han havner i en rolle som ham der er problemer med. Og den rolle synes jeg I skal hjælpe hinanden og ham med at komme ud af.

Kærligst Trine

Husk også at anerkende ham, når han gør noget rigtigt.

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Skriv notat

Som PLUSmedlem af Baby.dk har du mulighed for at gemme et notat på de andre brugere.

Det er en af de mange fordele du får.

Klik her for at læse mere »
Gå til Ordet er frit     Til forsiden

Kontakt Baby.dk | © 2013 Baby ApS
Bliv fan på Facebook Baby.dk på Google+