"knapt 4,5 år, vil gerne være pige istedet for en dreng"
Hej Lisbeth,
Jeg har en søn på lidt over 4 år. Han er en enormt kærlig dreng med masser af gå på mod. Jeg har dog 2 spørgsmål omkring ham som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal håndtere. Det skal lige siges at han bor fast hos mig og er hos sin far ca. hver 2 weekend.
Spørgsmål 1.
Han siger hele tiden han gerne vil være en pige, i børnehaven leger han med begge køn. Jeg er bare urolig for om han måske virkelig gerne vil være en pige eller er det en normal del af hans opvækst pt?! Han spørg hvorfor jeg ikke gjorde ham til en pige inde i maven istedet for en dreng. Han har også stor interesse for min make up osv. Men elsker strithår som min kæreste har?! Jeg er virkelig i vilrede her om hvordan jeg skal takle det.
Spørgsmål 2.
Han er begyndt at blive en meget beslutsom ung mand. Hvis han mener han ikke lige synes aftensmaden er særlig spændene så sidder han og leger med den. Han høre ikke efter hvad jeg siger, medmindre min kæreste er der. Det er som om han prøver mig af når vi er alene. Er det manglende respekt og hvorfor? Han er begyndt at lyve, om ganske uskyldige ting men de skal jo helst heller ikke ske. Er det fordi han har lært at lyve og ikke helt forstår konsekvensen endnu?
Jeg ser frem til dit svar.
Med Venlig Hilsen
Charlotte
Lisbeths svar
Hej! Med den alder din kære søn har er det helt normalt at længes efter at være det modsatte køn.
Drenges hjerner er ikke lige så udviklede som pigers i den alder,så han drgaes mod de rollelege pigerne har og som de sikkert ikke vil have drengene med i.
Afhængig af institution, om der kun er kvinder eller også mænd, så får drenge oftest mere irettesættelse end piger. Så klart de hellere vil være piger. piger smykker sig, klær sig ud i prinsesse tøj, og drenge ja hvad er der til dem.???
Du kan hjælpe ham ved at lade ham mklædesig i prinsessetøj derhjemme, lad haM FÅ LÆBESTIFT OG NEGELLAK PÅ:NÅR DET ER TILLADT SÅ FALDER INTERESSEN PÅ ET TIDSPUNKT.lAD HAM FÅ EN BAMSE ELLER DUKKE, SOM HAN KAN PUTTE OG KLÆDE AF OG PÅ.
Jo mere afslappet du e romkring det, og lader ham prøve af, jo mere tryg bliver han. samtidig skal du fortælle ham, hvor glad du er for at han er en dreng, og at man ikke kan bestiller kønnet. og hvis du havde kunnet så havde du stadig bestemt ham.
Spørg lidt ind til om han synes det er nemmere at vær een pige og om de får mindre skæld ud end drenge.
Er børnehaven gearet til de vilde drenge ellers sæt ind der. Er der mulighed for vilde lege og ud af huset aktiviteter for kun drenge.Hvis drenge hele tiden bliver bremset er det klart de hellere vil være piger, som ofte er mere stille i deres lege. og måske får mere positiv response.
Omkring madsituationene så husk at inddrage ham i madlavningen, han er stor nok til at snitte grøntsager, og lægge i små skåle. lad ham selv øse op, han skal ikke bestemme, men vær lidt lydhør overfor hans madvaner.
Sig stille roligt og kærligt til ham. jeg vil gerne have du spiser din mad, og send ham et smil, og så luk den der. INGEN BEBREJDELSER. Det skal være hyggeligt og trygt at spise sammen. Spiser han ikke, så give ham en klap sammen inden han skal i seng, uden at skælde ud.Han er stadig lille.
M.h.t til at lyve, så er han i den alder hvopr han fantaserer og har en livlig fantasi, deter ikke at lyve. det er os der tolker de lyver. Hjælp ham på vej, korriger ham kærligt hvis du ved hvad der er sket, ellers så lyt til ham, og giv empati(Spørg ind til hans følelser) uden at tvivle på hans oplevelse.
Deter så vigtigt at repsektere børns oplevelser af hvad der sket, selvom det ikke harmonerer med v ores oplevelser,.
Kun ved at blive taget alvorligt og hjulpet på vej, finder han sin egen tryghed og evnen til at mærke og videregive til omsorgspersonen.
Håber du kan bruge noget af dette. held og lykke med ham og god sommer
Varme hilsne r
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk