Eksperthjælp: 4,5 månede startet med grød. hvordan øges.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.338 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. juli 2011

Lisbeth Jess

"4,5 månede startet med grød. hvordan øges."

Hej Lisbeth

Jeg håber, du kan hjælpe lidt ang. skemad.

Min søn på 4½ mdr. startede på grød for en uge siden. Han var bare så klar - og det var jeg også, da jeg ammede 4-6 gange om natten. Han får et fuldt måltid lind grød ved aftensmaden. Tidspunktet er valgt dels for at han kan være mæt til natten, dels fordi han gerne vil være med til at spise ved aftensmaden og ellers bliver frustreret. Jeg ammer dog stadig ca. 4 gange om natten, så måske er det ikke tæt nok på sengetid?

Nu er jeg i tvivl om, hvordan vi bør fortsætte. Han vil sikkert være glad for forskellig slags grød og grøntsagsmos, men hvornår introducerer vi det næste måltid? Jeg er i tvivl om, hvad der er mine behov og hvad der er hans. Selv vil jeg gerne amme ham mest muligt til han er 6 mdr. Det er også praktisk, hvis vi er afsted i løbet af dagen. Men han er jo glad for sin grød og spiser klart mere end når han dier. Han er lang og slank, og selvom han følger sin kurve, vil han bestemt ikke tage skade af lidt ekstra sul på kroppen.

Så: Hvornår introducere måltid nr. 2, når han nu ikke er ældre?

Hvilket måltid bør være det næste: Morgen, frokost, sen aften?

Hvad er fuld ske-kost for sådan en størrelse: 3 måltider + ammemåltider til han kan spise rugbrødshapser mm.? eller hvordan?

Kan du hjælpe med en slagplan.

Venlig hilsen Molly

Lisbeths svar

Hej Molly!

Deter dejligt når de små er klar til nye udfordringer, også kostmæssigt. Han e rklar lyder dte som om.

Selvom du er startet med grød er amningen stadig en meget stor del af hans behov.

Nu skriver du ikke hvor meget han spiser. men når han vågner så ofte om natten, kan det være fordi han har brug for mere mad.

Jeg tror du skal give ham grød morgen og aften   de næste par uger, og derefterputte et ekstra grød-frugtmåltid på.gerne inden hans sengetid.

Når han er 6 måneder er han så småt startet med grøntsagsmos. Han må få brød og havregrød og starter også så småt med kød  og fisk.

At vænne sit barn til mere fast mad, kan tage tid og derfor er det så fint at du stadig ammer ham.

Du har tid nok. Deter først når han er omkring 1 år at han nogenlunde spiser samme mad som familien.

Fortsat held og lykke emd ham.og hav en god sommer.

Varme hilsne r

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.