"baby 10 uger, vil ammes ofte og sover i små mængder."
Hej Lisbeth.
For 10 uger siden blev jeg for første gang mor til en skøn datter der ankom 3½ uge før tid. 51 cm lang og 2820 gram.
At hun kom før tid var meget overraskende, der skete en masse ting i den første tid, og vi var på hospitalet i en uge. Hun tabte sig, og fik gulsot.. som hun skulle behandles for. Hun blev undersøgt af en børnelæge der var i tvivl om hun havde hofteskred.. Alt i alt en meget kaotisk start for hende men nok mest for hendes forældre..
Amningen er et kapitel for sig, som stadig er lidt en kamp.. Mælken løb først til da vi kom hjem fra hospitalet og jeg har pumpet ud fra starten for at hun kunne få råmælk i en kop da vi var indlagt. Hun fik senere både min mælk og MME. Da vi kom hjem gik vi over til kun amning, som gik nogenlunde de efterfølgende uger. Men hun tog ikke nok på så sundhedsplejersken sagde vi skulle supplere med MME (igen) så det gjorde vi og på 6 dage tog hun 400 gram på, så vi skulle i gang med at trappe ned med MME og kun amme, da det er mit store ønske for hende at give hende de bedte forudsætninger for fremtiden.
I 14 dage blev hun kun ammet, men nu er hun igen på MME som suplement. Hun tager på som hun skal - og lidt til..
Men nu kommer mit spørgsmål så.. - Hun sover meget lidt.. og hun vil slet ikke "overgive" sig selvom hun er træt..
Om natten går det bedst, det ligger jeg ned og ammer. Og der falder hun i søvn mens hun spiser.. og så lader jeg hende ligge, for hvis jeg flytter på hende, eksempelvis over i sin egen seng, så vågner hun og vil spise igen. Dette er selvom hun har spist og været vågen i adskillige timer optil..
Hun ender med at sove i mellem ca. 3½-5 timer i første træk og derefter spiser hun på det ene bryst, falder i søvn - sover mellem 1-2 timer og kommer så på det andet bryst.. og sover 1-2 timer.. dette gentager sig igennem resten af natten.. omkring kl 9 er det som om hun ikke får nok mad og har ved den opvågning tømt begge bryster. Så jeg står op og laver MME til hende.
Så er dagen i gang. Dagene er meget forskellige, men mønsteret er at hun vågner, spiser både bryst x 2 og MME hvis hun er sulten, og hun får til hun nærmest segner af mæthed.. og så lægger jeg hende i sin lift. - der "vågner" hun så op igen.. Og grynter.. - og til sidst efter 5-20 min bliver hun ked af det, så jeg tager hende op igen.. Så spiser hun igen, eller ligger i mine arme og kigge og hygger.. Så bliver hun træt igen og spiser og gaber, men hun falder ikke i søvn. og hvis hun gør så vågner hun igen hvis hun bliver lagt væk.. dette varer i gennemsnit 3-5 timer! Når hun falder i søvn om dagen så sover hun mellem 2-3 timer. Hun får kun 2 stræk af søvn i løbet af dagen.
Og om aftenen "overgiver" hun sig først til søvnen når jeg går i seng og lægger mig og ammer.
Jeg syntes det er frustrerende at hun ikke vil overgive sig til søvnen. Hvad skal jeg gøre?
Hun ser træt ud når hun ikke får sovet, men hun skriger ikke eller er sur.. Hun er en skøn pige som bare ikke vil sove..
Jeg gør det nogen gange at jeg lægger hende i barnevognen og går en tur, men det er som om at hvis jeg ikke får gjort det på det helt rigtige tidspunkt så falder hun ikke i søvn. Jeg har også en slynge hvor jeg nogen gange lægger hende i og går rundt, mens jeg laver mad eller ordner vasketøj. Der falder hun som regel i søvn, men vågner når jeg så lægger hende i barnevognen for at sove videre.. og så starter spisningen igen..!
Jeg har tænkt om hun bliver overstimuleret, og prøvet at lægge hende hurtigt efter et måltid, det syntes jeg ikke virker..
Når vi er på besøg nogen steder, så sover hun slet ikke.. Hun spiser konstant.. Det virker som om vi gør noget helt galt.. Hvad skal jeg dog gøre?
-Hilsner Katrine. (puha det blev et lang spørgsmål, håber du kan hjælpe.)
Lisbeths svar
Hej Katirne! Tillykke med den lille pige som kom førend I regnede med. der har været lidt start vanskeligheder læser jeg.
Alligvel har du klaret at etablere en amning, så flot, godt gået.
Når jeg læser din beretning så mener jeg du gør det helt rigtige. Deter så flot hun tager to lure om dagen.
Så lille et barn kan du ikke forvente en rytme af. Hun vil være i mors favn, for der har hun det bedst. Hun kom for tidligt. Hun skal hænge i slyngen hos dig, eller i skal ligge e sengen og putte, så hun kan mærke dig. Hu8n har misset nogle uger i en tryg gyngende livmoder, det skal hun lige have indhentet.
Derfor jo mere du slapper af , me dhende, og siger at alt er o.k. hun skal bare have lov at styre måltider og nærvær, jo mere trygehd får du skabt.
Begræns dine aktivteter udenfor hjemmet,Fred og ro, er det aller vigtigste også for at stimulere amningen.
Brug et par dage, hvor du udelukkende øger mælkemæmngden om dagen.d.v.s hyppige AMNINGER,ro og rigelig drikke, SÅ DER VIRKELIG KOMMER GANG I PRODUKTIONEN. sKRU NED FOR AKTIVITES NIVEAUET. Du føder på dit barn, og det kræver energi. Slap af, og, der står sikkert nogen på spring for at tilbyde sig. sov sammen med hende.
Når du øger om dagen, kan det være at der bliver så stor mængde at hun ikke behøver stimulere så meget om natten.
Selkvom du oplever dine bryster ere tømte så læg hende til, når hun har suttet lidt aktiverer hun de dybere mælkegange så der er mælk.selvom hun skal arbejde lidt for det.
Det aller vigtigste er at tro på det, se på dit barn, du er den der er bedst til at vide hvad der er rigtigt.Er du alligvel nødt til at supplere med MMe så gør det med glæde.
Du gør alt de rebdst for hende.
Varme hilsne rog held og lykke.
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk