Eksperthjælp: pige 14 måneder, stor tørst nat og dag.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.125 visninger
3 svar
0 synes godt om
29. juni 2011

Lisbeth Jess

"pige 14 måneder, stor tørst nat og dag."

Hej Lisbeth

Jeg skriver til dig, da vi har en dejlig lille pige på 14 mnd derhjemme, som har de sidste mange måneder sovet meget dårligt om natten. Hun vågner adskillige gange om natten med gråd og er meget tørstig. Hun får vand i flasken om natten, da det er det nemmeste måde at give hende væske og fordi hun nægter at drikke fra koppen med tud på. Hun vågner mellem 3 - 10 gange i løbet af natten, og jeg må sige, at vi er ved at blive meget trætte af det.
Hun plejede at sove fantastisk indtil hun var 8 mnd, men så skete der noget og hun ændrede sig pludselig.

Hun har også været meget syg siden hun begyndte i vuggestuen (hun var 10 mnd gammel), og vi fjernede hendes aften flaske, når hun var ca. 12 mnd gammel. Hun er en stor og flot pige, som behøver ikke mere mme, det siger vores læge i hvertfald.
Hun fik sine første tænder meget sent, når hun var 10,5 mnd og det har selvfølgelig ikke været nemt med nattegråd og gummer som gør ondt. Hun har også fået lagt dræn i begge ører i slutningen af maj, og det er heller ikke smertefrit.

Vores problem er det, at nu når hun har det faktisk bedre og hun har ikke været syg i lang tid, så fortsætter hun med at vågne op om natten og drikker utrolige mængde af vand (250-300 ml). Hun står op eller sidder op i sin seng, og hun er meget forvirret, da hun er stadig meget træt. Vi behøver ikke at tage hende op fra sengen, og hun sover fint videre efter at hun har fået noget at drikke. Men det fortsætte på den måde hver 1,5 - 2 timer. Mig og min mand står op skiftevis eller en tager første del af natten og den anden tidlig morgen. Det slidder os op. Hvorfor gør hun det? Og hvordan kan vi hjælpe hende med at sove bedre om natten?

Jeg må tilføje, at hun drikke også meget væske om dagen og kan blive irritabel, hvis hun få ikke nok at drikke. Hun spiser fint alt det bliver lagt på tallerken og får en ordenlig aftensmad, så hun kan jo ikke være sulten.

Min mand har også snakket om, at få hende checket for sukkersyg, da hans mor havde det. Kan det være grund til, at hun drikker så meget hele tiden?

På forhånd mange tak.

Med venlige hilsner

En bekymret mor

Lisbeths svar

Hej !

Sikke nogle nætter I har, I må være helt møre af søvnmangel.

Hun har været besværet af både væske i ørerne, anden sygdom og tandfrembrud, alligvel  skal hun checkes.

I skal gå til egen læge og få målt hende blodsukker, som sikkert er normalt, alligvel får I ikke ro førend sukkersyge er udelukket.

Nogen børn får en vane med at drikke meget, både nat og dag, og hvis deter noget der bliver klaret  uden de store opvågningsperioder er dte jo fint.Sådan er det ikke hos jer, læser jeg.

Når børn er syge, vil vi forældre jo gerne hjælpe og et af midlerne er ofte noget at drikke, og lidt kropskontakt.

Når i har sikret jer hun er sund og rask, skal I nok finde nogle andre rutiner omkring hende sovetid om natten,så hun  vænner sig til at sove uden de store afbrydelser. det kan i først gøre , når der er fred og vished hos jer. jeres bekymring smitter af på hende.

Når I  har været til lægen så vend tilbage så kommer opskriften. Og hold fast i at hun skal checkes.

Held og lykke. Varme hilsner

Lisbeth jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2011

Siil

Hej Lisbeth

Mange tak for din svar.

Du har ret, at først og fremmest er vi nød til at udelukke den mulighed, om hun har sukkersyg eller noget andet. Vi er jo meget anspændte, når hun skal puttes, så det kan jo sagtens være, at det afspejle på hende.

Vi er nød til at afvente med lægen, da hun er på ferie og det skal vi også fra fredag. Så vi håber, at vi får afklaring snarest efter vi har været på ferie og vi får en dejlig ferie sammen uden de største vækninger.

Jeg vende tilbage til dig hurtigst muligt efter ferien.

God sommer.

Med venlig hilsen

Liis

Anmeld

25. juli 2011

Siil

Hej Lisbeth

Vi er tilbage fra ferien igen og forhåbentlig med ny energi og hjælp til vores "lille" problem.

Under ferien blev vores lille pige syg med ørene og derfor var vi nød til at tage en smut forbi lægevagten i Esbjerg til at få antibiotikker til hende. Vi snakkede med lægen der, om der var mulighed om sukkersyg i forbindelse med hende. Men han syntes ikke at hun så ud som en med sukkersyg og han havde heller ikke forklaring på, hvorfor  hun drikker så meget og sover så dårligt.

Hendes natteuroligheder har eskaleret til det, at jeg er nød til at sove i gæseværelset, da jeg har brug for min nattesøvn til at klare næste dag. Min mand tager den "tunge ende" lige nu og passer hende om natten. (Han har sommerferie fra skolen.) Hun drikker stadig meget, men vi prøver at limitere de mængde hun få om natten med at give hende bare en lille slurk vand. Men en gang i mellem, bliver hun meget ked af det, at hun få ikke lov til at drikke så meget hun har lyst til! Vi har også prøvet at give kun sutten i stedet for vand, så måske sover hun bare videre, men det gå ikke..

Hun har ikke de store problemer med at fælde i søvn om aften, når hun bliver puttet. Det tager max 15 min til en halv time for hende at fælde til ro og så sover hun pænt. Hun bliver mest urolig omkring 11 - 12 tiden om natten, og så fortsætter det indtil hun skal stå op om morgen.

Vi tør ikke at placere hende op i hendes værelse, da så er vi nød til løbe op og ned af trapper hele natten. Vi har prøvet skiftevis at sove sammen med hende på hendes værelse, men det er heller ikke optimalt. Hun sover i vores soveværelse lige nu, i sin egen seng. Hun har aldrig sovet i vores seng sammen med os, da det har hun ikke lyst til.

Så derfor håber vi på, at du har et par gode råd til os.

Med venlig hilsen

Liis

Anmeld

28. juli 2011

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej Liis!

Øv sikke noget at hun blev syg i ferien.og i måtte have antibiotica.

Min første tanke er om de dræn er der stadig og om de fungerer, hvornår er hun sidst kontrolleret hos ørelægen?. Nogen gange er drænene ikke store nok, så det kan løbe ud. det må I lige sikre jer, og deter ikke hos egen læge.

Når i får betstilt en tid hos egen læge er det vigtigt i fortælle rhende om jeres bekymring og om hvor meget hun drikker. både dag og nat. Hun vil formentlig gennemgå hende for A til Z og sikkert tage forskellige blodprøver på hende.

Når de forhåbentlig er færdige og helt normale, og hun vokser og vejer dte hun skal. så skal I ændre nogen rutiner omkring hende.

Deter helt ok at hun drikker om natten, hun skal lære selv at række ud efter et væltesikkert vippekrus så I får sovet om natten.

Måske skal i også rykke hende på eget værelse og lige de første nætter lægge jer ( en af gangen på skift) på en madras på gulvet. Når hun er tørstig og vågner, så lær hende blidt og kærligt uden ord at række ud efter kruset. Hurtigt ned og sov videre.

Når hun opdager hun kan selv, kan hun næsten gøre det i søvne og lige pludselig er vanen væk, hvis deter en vane. Hun er sikkert tørstig.

Nu håber jeg noget kan bruges, og ønsker jer det bedste.

Vil blive meget tilfreds med en tilbagemelding, hvis I orker.

Varme hilsne r

LIsbeth jess

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.