Eksperthjælp: amning og trivsel, barn 4 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.643 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. juni 2011

Catrine Hansen

"amning og trivsel, barn 4 mdr"

Hej.

Jeg har en pige på 4 mdr og 14 dage som i den sidste 1½ mdr ikke har taget mere på end 100 gram i ugen.

Er det ikke lige lidt nok?

Amningen går fint om dagen, hvor hun spiser fra begge bryster, ved hver måltid og det er ca. 3-4 time. Hun har altid været en hurtig spiser og hun tager kun 5 min om hver bryst.

Når hun så vågner fra hendes lur kl. 18 -18.30 så  bliver hun så sur og ked når jeg vil give hende bryst, og stritter virkelig imod og hiver i brystet, som om der intet er at komme efter. Prøver nogle gange løbet af aften, men bare hun ved hun skal ligges til brystet bliver hun ked.

Når hun så skal til at i seng, så vil hun tit gerne havde bryst og spiser ved hver bryst...vi har prøvet i 14 dage nu at give hende en flaske efter jeg givet hende den sidste ammetår inden sengetid og der kan hun spise mellem 100 til 150 ml og det er da meget når hun har sagt hun ikke vil havde mere fra mig.

Tror du ikke jeg har noget mælk? Kan det godt være der om dagen, men ikke om aften?

Lige nu har jeg lige prøvet at malke ud, og det er 1½ time siden hun har spist og kunne kun malke 10 ml ud samlet fra begge bryster. Hvis det er så lidt, kan jeg overhovedet malke mig selv op så?

Hun er glad og græder næsten aldrig, sover 6 timer løbet af dagen og er en frisk og glad pige. Hun er lige begyndt på grød for 6 dage siden. Det går noglelunde...bliver selvfølgelig ikke spist så meget endnu.

Hvad kan jeg gøre og er det noget at gøre?

Knus Mor til 2

Catrines svar

Kære mor til 2.

Umiddelbart synes jeg det lyder som om din pige er i fin trivsel. At hun er en glad og frisk pige er en meget vigtig indikation på at hun har det godt!

Du spørger til hendes vægtøgning på 100 gram om ugen. Det lyder egentlig ok med den alder hun har nu. Det forventes at et pigebarn på 4-5 mdr tager ca. 530 gram på om måneden. Når hun er 5 mdr er det 460 gram.

Din mælk er tilpasset din datters behov med den alder hun har nu - hvis hun vel og mærke ikke får modermælkserstatning også. Hvis hun får det forrykkes den fine regulering af udbud og efterspørgsel.

Når din datter virker afvisende overfor brystet om aftenen, skyldes det højst sansynligt, at hun er for utålmodig, idet mælken om aftenen er federe, og der er mindre af den. Sådan er det for alle kvinder, så det er ikke fordi du har for lidt mælk. Din datter vil derfor skulle arbejde lidt mere på at få mælken ud - og hun får ikke så meget ad gangen, hvorfor hun naturligt bliver hurtigere sulten igen. Det er altså helt naturligt, at et barn vil have bryst oftere om aftenen end om dagen. Jeg synes dog ikke at du skal give hende flaske af den grund. Et barn vil aldrig sulte sig selv, så hun skal nok få lysten til aften amningerne igen. Måske har hun følt sig presset nogle gange, hvorfor hun afviser brystet nu. Giv det tid - tilbyd hende brystet når hun viser tegn til sult, men accepter hvis hun ikke vil have noget. Giv hende så evt. lidt vand i en kop, så tøsten slukkes. Hvis hun ikke presses, vil hun højst sansynligt selv søge brystet igen.

At du ikke kan malke særlig meget ud betyder ikke at du har for lidt mælk. Nogle kvinder kan simpelthen ikke malke særlig meget ud, lige meget hvad.

Kig på din datter og fortæl dig selv at du gør det godt nok, for det er jeg slet ikke i tvivl om!

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.