"Åndenød"
Hej Pia
Jeg er idag 18 + 1 og det er min anden graviditet. Jeg har døjet med lidt ondt i ryggen og ligamentsmerter. Men det kommer og går. Mit spørgsmål går på noget andet nemlig åndenød, men tænker der måske er en sammenhæng.
Har nu fået lidt åndenød. Det er specielt slemt om aftenen. Hvor jeg har det bedst med korte sætninger. Må stoppe op flere gange, når jeg synger en godnatsang for min søn, som bliver 2 år om lidt. Føler kun at jeg kan tage forholdsvis overfladiske vejrtrækninger. Det skal siges, at jeg også har lidt ondt i halsen.
har været i god form op til graviditeten men pga. af rygproblemer og frygt for bækkenløsning stoppede jeg med at løbe for en lille måned siden. Cykler dog tit frem og tilbage på arbejde (ialt 12 km).
Er det noget jeg skal tage alvorligt?
Jeg havde en svær uopdaget svangerskabsforgiftning i sidste graviditet (HELLP-syndrom) og fødte ved akut kejsersnit dagen efter termin. Der fik jeg bl.a. en slags svamp eller lign i halsen som gjode at jeg havde svært ved at trække vejret, så på en måde minder fornemmelsen lidt om det (det var dog meget værre dengang). Men jeg er nok ekstra opmærksom på min krop og symptomer på dit og dat denne gang, så også derfor jeg spørger.
Pias svar
Hej du
Pu ha jeg kan da godt forstå at du er lidt oppe på dupperne. HELP syndrom er en grim ting at få og det er godt du er ekstra opmærksom. Jeg kan berolige dig med at åndenød er helt normalt og opstår hos rigtig mange gravide. Men jeg ville for en sikkerheds skyld lige få det tjekket hos din egen læge. Hvis du er bekymret for en gentagelse kan jeg berolige dig med at både svangerskabsforgiftning og HELP syndrom kun yderst sjældent opstår før 25.uge
Årsagen til din åndenød kan, ud over de almindelige forandringer der sker i hele dit kredsløb, være for lav blodprocent - spørg evt. din læge om den er taget - eller at du har en tendens til at hænge for meget i dine skuldre. Altså holdningsproblemer - det kunne forklare dine rygsmerter. Hvis du ikke ranker ryggen kan det være svært at trække vejret helt ned. Det kunne også forklare hvorfor det er værst om aftenen hvor du sikkert er træt i ryggen og hænger mere. Så ret dig op, træn evt dine rygmuskler hvis det er her problemet ligger.
Et generelt råd: Prøv at tage pauser i løbet af dagen hvor du får trukket vejret stille og roligt. Det vil være godt for hele dig.
Men som skrevet så forstår jeg din bekymring og jeg syntes du skal reagere på den - det må jo have skabt en vis uro at have haft en så alvorlig tilstand som ikke blev opdaget før sent.
Held og lykke
Varme hilsner fra Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld