"4 år og 8 måneder, aktiv dreng"
hej
håber i kan give mig nogle gode råd, for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre???
vi har en dreng på 4 som er utrolig aktiv, har svært ved at fordybe sig i leg...
hjemme er det ikke det store problem, men der er også mere ro omkring ham, det er i bh problemet opstår, han er alt for aktiv, har alle antenderne ude, vil gerne være med i det hele, og har svært ved at fordybe sig i en leg..
skal nu til samtale med bh, og jeg aner ikke hvad jeg skal sige??? aner ikke hvad vi skal gøre, der er en ergoterapeut knyttet til ham, men der er jo lang vente tid, og han har været skrevet op siden dec. og vi har stadig ikke hørt om nogen dato:
han laver nogle gange dumme ting i bh, så som sjaske med vand i badeværelset, sparke til legetøjet m.m. og han ved skam også at det er forkert, men hvad gør vi lige??
jeg aner ikke hvordan man får ro over ham, og tror vist heller ikke rigtig de gør det i bh, føler ihvertifald at de griber i hårstrå...
der har været en psykolog for at opserverer, men det eneste vi fik ud af det var at vi skulle få tilknyttet en ergo ja, den venter vi jo så på ... men ellers var han jo bare en serdeles aktiv dreng :-)
og hvad er der så i vejen med det??? bh mener jo bare ikke at han kan side stille i skolen, som han evt skal i, til næste år???
HJÆLP andre der har oplevet noget lig. og som har prøvet noget der virker, eller er der nogle der er børne psykologer/ergoer som kan hjælpe... syntes det er meget fustrerende :-(
klem og håber på hjælp :-) majbrit
Lisbeths svar
Hej!
Sikke en besked at få, et år førend skolestart at Bh er bekymret ove rom han kan sidde stille.
Klart du bliver ked af det og tænker om der er noget galt. Der må have været nogen bekymring omkring ham siden han er blevet observeret af en psykolog,som siger han er en aktiv dreng.
Umiddelbart opfatter jeg ham som en normal 4, 5 årig, som trænger til at bruge sin krop og lege vildt. Pjaske med vand og sparke, lyder også som noget defleste har oplevet tro jeg.
Når børn bliver trængte i den alder udløser det ofte et slag eller andet, her skal han lære at bruge ord til at vise sin vrede med.
Drenge er forskellige fra piger, som kan sidde stille og fordybe sig. Drenges hjerner er ikke så modne i førskolealdren, derfor kan der nogen gange være nogen der bliver beymrede for skolestart.
Der er et halvt år endnu før de beslutter om han e rmoden, og til den tid er det en overvejelse som I skal være en del af.
Indtil da vil jeg anbefale at I sørger for at han får motoriske udfordringer, kravle i træer, løbe, trille spille bold, svømme, cykle,gynge. Lave alt det aktive I kan finde på. Der skal ikke sættes for mange begrænsninger, lad ham udforske sin krop i naturen, og kør ham træt.Børnehavne kan også være med til at give ham og de andre drenge udfordringer . Fordybelsen i en leg kommer senere.Nogen børnehaver er ikke så obs på drenges behov. Måske skal han i en skov børnehave det sidste år.
I kan stimulere hans hjerne ved at bygge lego med ham, det øver også hans fin motorik, de små klodser.
Hvis I har en stor gymbold, så øv hans balance med den, eller læg en grov snor og lad ham følge den fod efter fod .
Læs med ham , det giver ham træning i at sidde og lytte og så gir det nærvær med mor og far.
At BH vil snakke med jer , ser jeg som en positiv ting, for så er de indstillet på at hjælpe ham , dem og jer til at gøre tingene endnu bedre. Er I mon glad for børnehaven, er der bø'rnsom jeres barn leger med, og har dte godt med, trives han, alt det kan I overveje inden mødet, skriv ned og stil spørgsmål om hvilke ting de vil foreslå de kan gøre.
I kan hente stor viden og hjælp i Ann E Knudsens bøger om de vilde drenge og de stille piger.
Håber dette gir lidt klarhed og hjælp.
Held og lykke med hans trivsel.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk