"3 år ,dårlig søvn efter sygdomsperiode"
Kære Lisbeth
Jeg skriver til dig i håb om du kan give mig og min mand lidt ro i sindet. Vi har en lille datter på 3 år, som har haft en ordentlig omgang feber ovs. ala influenza. Hun har kun ville ligge og se tv og ikke mindst sove og sove. Jeg kan slet ikke nærme mig hende, hun skubber mig væk og vil kun ha sin far. Og skriger nej nej nej til alting. Her efter 7 dage med sygdom, dog i bedring, nu meget lav feber. er jeg bare nød til at skrive fordi vi har de mest forfærdlige nætter vi har oplevet siden hun var lille og havde kolik.
Hun går i seng men vågner flere gange i løbet af natten, ca nogle timers mellemrum, skriger højt nej nej nej og det gør ondt, lad vær..nej nej. Hun græder og hun vrider sig og sparker voldsomt med benene. Vi har prøvet at berolige hende men det fungerer sjældent. Det er hårdt at se på, for det varer nogle minutter. Det kan en gang imellem lykkedes at trøste lidt - og bedst hvis det er far. Når hun trøstes er som om hun da vågner op og bliver rigtig ked og vil klamre sig til vores arm. Det gentager sig hver aften/nat. Ingen af os alle 3 får en god nattes søvn, hvilket betyder for Rebebcca at hun bliver ringet hjem fra børnehaven, fordi hun kun vil sove? Hun plejer ellers være så glad i børnehaven, alle siger de ikke kan kende hende.
Vi er urolige for om hun har oplevet noget grimt, eller det er normalt for en 3årig. Håber du har tid til at svare, hvad vi evt. kan gøre for at hjæpe hende.
Hilsner en fortvivlet mor
Lisbeths svar
Hej !
Klart du er fortvivlet, for du ved ikke hvad du skal gøre når din datter vågner, græder, og siger av av, og deter kun far der dur.
Hun har været syg, og sikkert nu lidt svag derefter.Ens tanker begynder at tænke på alt muligt slemt der evt , måske kan være foregået, ikk`?
Har I selv en mistanke om et eller andet. i BH eller et andet sted siden du nævner det?
Jeg vil tageudgangspunkt i hendes sundhed. Er hun checket efter indfluenzaen, ører, hals m.m. evt en infektionsprøve, hvis hun stadig har småfeber. Derfor et lægebesøg.Gør det ondt når hun tisser, tisser hun meget, kommer hun på wc hver dag?Spiser og drikker hun o.k nu?
Hvis alt er normalt, så begynder i at tænke på hvad det så kan være, udover almindelig opvågning med ubehag, en drøm, et savn om nærvær eller andet. Deter normalt, når børn vågner, atde ikke er til at nå på almindelig vis, de småsover stadig, kan formentlig ikke huske næste morgen, at de har skreget. Har bare vågnet grundet et ubehag som de ikke ved hvad er, mareridt eller andet.
Det bedste er at være helt rolig., så bestemte kærlige beskeder,, noget at drikke, en hånd at holde i, og scch, nu sover du igen. når hun mærker at I er rolige og signalerer tryghed, så overgiver hun sig igen til søvnen.
Håber du kan bruge dette ellers skriv igen. Held og lykke med hende.
Varme hilsner
Lisbeth Jess og hav en god sommer
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk