"Følsom Sæd og Optimal Chance for at blive Gravid."
Hej Lene
jeg har to spr til dig.
Det ene er hvor længe kan sæden fra manden holde sig uden for kroppen? inden det lige som "dør".
Det andet er, jeg har nu prøvet i en periode at blive gravid, og de sidste tre gange i sådan en periode, har jeg blødt lidt( som en enkrone ca) på 20-21 dagen efter første blødningsdagen og så på 25 dagen har jeg igen fået min periode. Og det er lige sket igen idag, hvornår er chancen optimal for at blive gravid?
Ved ikke om du er den rette jeg spørger eller om en af dine kolegaer bedre kan svare..
Vh Svært..
Lenes svar
Kære Svært,
sæden er utrolig følsom. F.eks. har man konstateret at for høj temeperatur som f.eks. når en mand sidder men sin bræbare computer i skøddet i længere tid, vil belaste hans frugtbarhed og hans sædcellers aktivitet. Jeg ved ikke præcist, hvordan du vil opbevare sædceller udenfor kroppen, men f.eks. i et "strå" (en sprøjte) kan det godt opbevares udenfor kroppen forudsat at det holdes varmt tæt inde til kroppen.
Chancen for at blive gravid er optimal i dagene omkring din forventede ægløsning. I fertilitetsbehandling kan man f.eks. tage en ægløsningssprøjte for at styre præcis, hvornår ægløsningen skal finde sted, men et aktivt sexliv i dagene optil og efter forventet ægløsning skulle være nok i din situation.
Jeg synes du skal gå til din læge og få afklaret, hvad der sker med dine blødninger og om du konkret kan gøre mere for at blive gravid.
Men du har ret i, at jeg er eksperten på de psykiske og følelsesmæssige sider af det at være undervejs mod en graviditet. For mange er det en utrolig belastning at ønske sig noget så brændende og at det samtidigt trækker ud. En belastning både for kvinden men også for parret. Og det kan have store negative konsekvenser, når det foregår over en længere periode. Mange søger derfor hjælp for at trives godt undervejs, mens de forsøger at blive gravide. Og for at undgå at parforholdet belastes så meget at det eventuelt går i stykker. Det er her jeg hjælper.
Held og lykke med graviditeten!
Kærlig hilsen
Lene
Lene tilbyder individuelle samtaler og skræddersyede forløb for kvinder, der har svært ved at få indfriet deres ønske om et barn, og for kvinder, der har valgt eller er i gang med at få et barn alene.
Se Lenes hjemmeside: Ønskebarn.nu
Anmeld