Frygter du fødslen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.363 visninger
19 svar
0 synes godt om
10. juni 2011

Pia Hern

Artikel - skrevet af Pia Hern

Mange gravide er nervøse og nogle gravide er meget mere end det – faktisk temmelig skræmte. Men hvorfor er det, at fødslen kan være en skræmmende sag?

Frygter du fødslen?

Hvordan har du det med at skulle føde? er du helt afslappet omkring det eller er du helt oppe og ringe ved tanken om det der venter? Mange gravide er nervøse og nogle gravide er meget mere end det – faktisk temmelig skræmte. Men hvorfor er det, at fødslen kan være en skræmmende sag?

For det første er det jo ukendt land og frygt er en helt normal ting når vi står foran ting vi ikke har prøvet før. Formålet med frygt er at skærpe dig og forberede dig. Forestil dig, at vi var helt frygtløse overfor nye ting og bare kastede os ud i det. Måske ville det gå godt men måske ville vi få unødigt mange knubs. Frygten er en slags gult lys der betyder stop lige op – dette er nyt – lad os lige finde ud af hvad der skal gøres her. 

For det andet opstår frygt ofte i situationer hvor der er en afgrund imellem hvad vi forventer af os selv og hvad vi rent faktisk føler os i stand til. Hvis du fx forventer af dig selv at du skal føde naturligt uden smertelindring men egentlig ikke rigtig har strategier eller ved hvordan du skal gøre det så kan der opstå frygt. Derfor er frygt også et signal til dig om at gøre noget – ikke at sætte dig i sofaen og bare håbe det bedste.

For det tredje hører vi ofte rigtig mange dårlige historier om fødsler. Det er virkelig noget som har skabt en ond cirkel. Jo mere dårligt man hører jo mere bange bliver man. Jo mere bange man er jo sværere er det at føde og så kører toget. Tænk også på hvordan fødsler bliver vist i spillefilm og serier. Man ser jo altid den fødende være helt rolig og afslappet – alt er fred og idyl….nej vel – det er desværre langt fra. Fødsler er stort set altid bål og brand, råb og skrig. Den mest rolige og naturtro fødselsscene jeg har set i nyere tid var i Knocked Up – ville ønske den fandtes på youtube. Den er relativt realistisk. Men når vi ser alt det bål og brand så bliver det jo det vi forventer og så har vi allerede sat kroppen i alarmberedskab – inden fødslen.

At frygte fødslen kan selvfølgelig også skyldes at du tidligere har haft en dårlig fødselsoplevelse og frygten skyldes så formegentlig at du er bange for at den kommende fødsel bliver som den første. 

Og så er der jo lige det at det for nogen ikke er så fedt at indrømme at de er bange. Sådan var det for mig da jeg skulle føde første gang. En jordemoder som er bange for at føde – det er som en pædagog som ikke kan lide børn…men jo jeg var bange og det bed mig i rumpen at forsøge at overhøre tegnene. Så det kan absolut betale sig at se sin frygt i øjnene og ikke lade den køre showet.

Men hvordan har du det med at skulle føde? Glæder du dig kun eller har du en snært bekymring eller decideret frygt? Kom endelig med din kommentar…

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2011

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Nu har jeg født, gjorde jeg den 3. Juni kl 16.28 og det var mit første barn. Den frygt du beskriver havde jeg også, i udpræget grad faktisk.

Jeg var virkelig bange for hvordan det mon ville være, om det ville gå galt og om jeg mistede evnen til at styre mig selv da jeg er meget temperament fuld.

Frygten kom af de historier man hørte andre fortælle, om hvor hårdt det gik for sig. Én af mine veninder havde én fødsel hvor hun virkelig kom til skade under fødslen og én af mine bekendte havde fået en søn på 5 kg hvor de måtte brække krave benet for at kunne få knægten ud. Det styrker ikke lige frem de positive tanker om fødslen.

Når det så er sagt tror jeg det hjalp mig mest at jeg undersøgte meget om fødsler og hvordan kroppen gør i de forskellige faser af fødsels forløbet, hvordan man arbejdede så meget med kroppen som mulig.

Jeg havde en nem fødsel, tog 8 timer, fik en dreng på 4500 gram og fik kun et enkelt sting, som faktisk ikke var meget nødvendigt. Alt i alt en super fed oplevelse.

Anmeld

16. juni 2011

Fenja09

Jeg frygter ikke fødslen, men jeg kan blive nervøs over at tænke for meget på det, da jeg ikke aner hvordan det føles eller hvordan det hele kommer til at forløbe. Det kan være svært at forholde sig til noget, man som sådan ikke kan forberede sig på når man ikke har prøvet det før.

Jeg tror jeg beroligere mig lidt med, at tusinder af kvinder har født og føder børn - og hvis de kan, så kan jeg også. Derudover må det være den absolut eneste smerte man kan gennemgå som giver en så fantastisk og ubeskrivelig følelse bagefter.

Så det eneste jeg egentlig ønsker er en normal fødsel uden komplikationer, for uanset hvad så skal jeg igennem det og så kan jeg kun håbe på, at det hele går som det skal.

/Fenja (29+1)

Anmeld

16. juni 2011

SHERO

Jeg var skræmt fra vid og sans, de sidste 10 uger af graviditeten ønskede jeg inderligt jeg aldrig var blevet da, var lykkelig over at gå 13 dage over tid, på trods af ubehag var fødselen bare SÅ skræmmende... Turde ikke rigtig fortælle det til hverken jordmoder eller min familie, fordi jeg skulle jo være sej... Jeg fik heldigvis en sød jordmoder da synes at når jeg var afklaret at ville ha rygmarvsbedøvelse så lagde vi den med det samme, inden veerne rigtig startede... Min fødsel endte dog i et AKS, og det har ikke gjort min frygt mindre. Jeg er afklaret med at skal jeg have flere børn blir det ved PKS, ellers undværer jeg. Havde et forfærdeligt fødselsforløb, og et forfærdeligt ophold på sygehuset efterfølgende.

Jeg er lidt ked af jeg ikke fik oplevet det at føde selv, for så er jeg næsten sikker på min frygt ville være væk hvis jeg havde, men jeg nåede kun til tankerne, frygten og usikkerheden, og fik ikke den lykkelige og tilfredsstillende afslutning...

Anmeld

16. juni 2011

Albatrossen

Jeg har ikke født endnu, jeg var ikke nervøs i starten men skal ærligt indrømme at jeg er supe nervøs nu! mest for om det nu går godt og om der er noget galt med mit barn, men jeg erogså sygemledt og har meget tid for mig selv. Yderligere er jeg bare en pige der altid ser det negative frem for det positive ved godt det er åndsvagt men tror det er måden jeg forbereder mig på "de farlige ting" i livet..... Jeg er blevet skuffet eller såret om man vil så mange gange og derfor falder det mig efterhånden mere naturligt end at tænke positivt.

Jeg er også bange for smerterne, hvordan de vil føles og om hvordan jeg reagerer..... Jeg er ikke imod nogle former for smertelindring og har gjort op med mig selv at jeg bare skal have hvad der er og det der gør det muligt for mig at gennemføre

men håber da at det bliver en god oplevelse at føde tror også det for mange er en blandning mellem frygt og spændning....

Anmeld

16. juni 2011

Annette A

Var overhovedet ikke bange første gang, da jeg ikke anede hvad jeg skulle forvente. Havde bare besluttet mig for at tænke positivt og huske på at kroppen er skabt til at kunne det her og det var et samarbejde med kroppen ikke en krig. Samtidigt gjorde jeg mig det klart at det helt sikkert ville blive forfærdeligt smertefuldt, men sådan var det. Men det der overskyggede var forventningen om at nu kom den lille snart ud. Så da vandet gik var jeg udelukkende glad og glæede mig over at nu kom han ud til mig snart, så hele forløbet oplevde jeg som en skøn oplevelse og var så heldig at have en utrolig nem fødsel og smerteoplevelsen blev aldrig i nærheden af hvad jeg havde troet. Da han var ude var min første tanke: Var det bare det. Men der er jo også stor forskel på hvor nemt/svært det er at føde. Her gang nr. 2 er jeg faktisk mere nervøs. Nu er det også snart 9 år siden sidst og jeg har haft mange problemer med hjertebanken og tænker, tænk hvis nu det giver problemer samt synes jeg ved og har hørt mere om hvad der kan gå galt, så tænker mere over det. Men alt i alt tænker jeg positivt. Kroppen kan det, glæden over den lille kommer ud til en og at en fødsel virkelig er en kæmpe oplevelse og jeg kan dele hele oplevelsen med kæresten, som bare var helt fantastisk under 1 fødsel og jeg ved han nok skal støtte og lave sjov og hygge med mig, som vi gjorde det første gang. 

Anmeld

16. juni 2011

ph41

Hvor er det dejligt at høre Jer allesammen fortælle om hvordan det var og er - det der med frygten. Skønt at læse andres tanker og oplevelser. Jeg kan også genkende meget af det fra mig selv.

Min erfaring er, at når man tør sige højt at man er bange - så bliver fødslen ofte slet ikke så slem som man havde forestillet sig. Det at sige det højt er som at tænde lyset i det mørke rum, hvor monsteret virker uhyggelig stort. Og det at sige det højt gør at du begynder at tænke i løsninger.

Hvis man derimod, som jeg, og mange andre, ikke tør indrømme det så er det, at frygten kan spænde ben og faktisk forhindre at man føder normalt. Vildt ikk? Man kan ikke føde normalt når man er bange - kroppen kan ikke lave veer som er effektive. Det er endnu mere vildt....og vildt, at der står så lidt om det i bøgerne og snakkes så lidt om det til fødselsforberedelse.

Så frygt er såååå vigtigt at tage hånd om og der er masser man kan gøre ved den. Det skal jeg nok skrive om meget snart...

Stort kram fra jordemoder Pia

Anmeld

16. juni 2011

Mumto3

Jeg har født 3 gange, og har også været skræmt/bange. Men jeg har arbejdet utrolig meget med mine tanker (og læst Pia´s fantastiske bog om fødselssmerte!!!) og hver gang har jeg fået vendt mine forventninger til noget positivt.

Sidste gang nåede jeg mentalt så lang at jeg endte med at sige til min jordemoder: Ih, jeg har sådan tænkt på dig. Jeg kan godt forstå hvis du er glad for dit arbejde, men ih hvor må det også være svært. Hele tiden at være omgivet af alle de gravide kvinder der snart skal føde. Du må da bare være så misundelig på dem, at det er dem og ikke dig der snart skal føde. Åh, jeg glæder mig bare så meget! Det er jo det mest fantastiske man overhovedet kommer til at opleve i sit liv.

Min jordemoder (som for længst var kommet forbi punktet hvor man kan få børn!) hun skraldgrinede: MISUNDELIG!!!! ej, det havde hun godt nok ikke hørt før!!! Senere fortalte hun  mig at hun på sine fødselsforberelseshold havde fortalt om mig. Bare sådan for at vise hvordan man også kan se frem til sin fødsel og glæde sig til den. Faktisk glæde sig så meget til den, at man tror at andre er misundelige på en fordi de ikke selv skal føde

For uanset hvordan man vender og drejer det så ER en fødsel jo bare en af de aller aller største oplevelser man kommer til at opleve i sit liv!!! Det slår jo alt!!!

Anmeld

16. juni 2011

DLM

Jeg var ikke nervøs eller bange. Jeg tog det meget afslappet.

Jeg var meget bevist om smerterne og vejrtrækningen og var helt afklaret med hvad der skulle forgå. Var lidt i min egen lille bobbel og verden og synes selv det var verdens bedste fødsel

Anmeld

16. juni 2011

SSL

Sikke en god tråd, for én der har svært ved at indrømme at jeg er lidt bange for jeg ikke 'kan' klare det.. Men det skal jeg jo, når jeg når dertil Men jeg tænker ofte over nu, hvem jeg ønsker skal være med, hvorfor osv.. Jeg er begyndt at blive lidt nervøs/skræmt over for om hvad der sker, sker der komplikationer osv osv.. Men omvendt er jeg også bare spændt, da jeg har en idé og forståelse af at det er fantastisk bagefter hvordan det hele kan lade sig gøre - så dén tro bliver jeg i

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.