"pige 22 måneder er bange for andre, og vil kun mor og far"
hej.
Jeg mangler lidt viden om hvordan jeg kan tackle min lille piges frygt for andre mennesker.
Min pige (a) blev storesøster i en alder af 1½ år og ja det synes vi nu hun har taget meget pænt. Men da lillesøster (s) var 3 uger blev vi indlagt mig og s i 10 dage, og mig og a så kun hinanden 2 gange i 1 time hele den tid.
Hun blev passet meget af bedstemor som hun har et godt og nært forhold til.
Efter vi er kommer hjem fra sygehuset er a blevet meget bange for andre mennesker og klister sig virkelig til os´især de første 6 uger. Nu går det meget bedre og hun skal bare se folk an.
Mit problem er så, at jeg ALDRIG kan tage nogle stedet med mine to børn da s hænger på mig, og ja det vil a også når vi er ude.
Vi var til sommerfest i hendes vuggestue hvor vi skulle til generalforsamling og ja børnene legede ude ved nogle af pædagogerne, men det ville a ikke for hun var så bange og hun skreg og græd. heldigvis tog en af pædagogerne s og sad med hende indtil hun blev ked og sulten...jeg kunne slet ikke komme til at amme s for a, da hun var så bange for alle.
Det er alle steder vi tager hen, selv bedsteforældre som hun ser flere gange i ugen, pædagogerne i vs, især hvis der er andre forældre.
Hvad kan vi gøre for at hun bliver en glad pige som ikke frygter andre mennesker så meget, hun kan godt bløde op efter en times tid...men det er lang tid når jeg har en lille også.
Vi prøver virkelig at støtte hende og lader hende være hos os og snakker om der ikke sker noget. mor og far vil jo altid passe på hende.
Gode råd modtages med kyshånd...
Knus mor til 2
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med den lille ny, som nu er 4 måneder.A var kun 18 måneder dahun blev storesøster, hun forstod ikke hvor du var da I blev indlagt. Du var væk, og selvom hun blve passet godt og kærligt så har hun fået et tab om kring mor. Nu er du der, og nu har du så også en baby at tage dig af.
I skal nok skrue ned for de store aktviteter, og få hverdagen til at være fyldt op med nærvær mellem hende og dig.
Hun skal genopbygge sin tillid til, at du er der for hen de. På den måde skal den lille fylde meget lidt hos dig(amme skal du jo)og du skal have din opmærksom hed hos A. Ikke kun ord, men kropskontakt, fyld op igen, med at sidde, nusse, snakke,med dine kærlige omsorgsfulde arme om sig, så bliver hun tryg igen. Det kan tage lidt tid, hvor hun har meget brug for at være kropstæt på dig.
Håber du kan rumme det, for hvis du indeni bliver frustreret så mærker hun det og hænger endnu mer.Få hjælpen til den lille så du har overskud til A.
Du har jo tiden når A er i vuggestue til at være med den lille. Deter A der trænger lige nu .
held og lykke med det , og hav tillid til at det blive rtrygt igen.
Hav en god sommer.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk