"amning efter brystforstørrelse"
Hej Catrine
Jeg er i dag 26+6 og har et brændende ønske om at amme mit barn.
Jeg har fået foretaget en brystforstørrelse for 2 år siden og der står i mine papirer fra operationen at indgrebet ikke påvirker amme evnen, men bliver usikker alligevel da man læser så meget om det. Det skal dog nævnes at jeg har råmælk i brysterne nu, og har oplevet at det løb fra begge bryster. Det er vel et godt tegn??
Min frygt ligger i at jeg er bange for at det ikke lykkes enten pga. operationen direkte eller pga. at evnen påvirkes af min usikkerhed omkring hvorvidt jeg er i stand til det.
Er der grund til nervøsitet og usikkerhed??
Catrines svar
Hej og tak for dit spørgsmål.
Jeg vil svare både ja og nej til dit spørgsmål, om du har grund til nervøsitet omkring din evne til at kunne amme dit barn. Først og fremmest er en brystforstørrende operation bedre for ammeprognosen end en brystformindsking. Så det er jo til din fordel! :-) Som regel vil en brystforstørrende operation ikke have effekt på evnen til at danne mælk, så der er helt korrekt, at du allerede har råmælk i brysterne, og helt korrekt antaget, at du derfor kan danne mælk. Der hvor du kan risikere at få problemer er, at når dit barn bliver lidt større og kræver mere og mere mælk. Så kan du få problemer med "lager kapaciteten", forstået på den måde, at implantatet optager plads i brystet. Implantatet kan desuden afklemme/trykke på nogle af de mælkedannende celler, så de går til grunde. Det kan derfor blive nødvendigt at supplere amningen med flaske senere. I en undersøgelse på området står beskrevet, at ca. halvdelen af de brystforstørrede kvinder vil få problemer med ikke at have nok mælk. Bedst chance er der, hvis implantatet er placeret bagved musklen istedet for mellem bryst og muskel. Det står nok i dine operationspapirer hvordan implantatet er placeret, hvis du ikke ved det.
Som sagt vil du sagtens kunne amme dit barn, men måske skal du supplere amningen med modermælkserstatning på et tidspunkt.
Rigtig meget held og lykke.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld