"Åndenød"
Hej Pia.
Jeg er i uge 35+0 og oplever og har gentagne gange i min graviditet oplevet ikke at kunne få luft. Det føles som om der sidder en elefant på min brystkasse, og hvis jeg hiver efter vejret får jeg en brændene fornemmelse. Jeg lider af astma, men har kun meget sjældent behov for min astma medicin, så tror ikke det kan ledes tilbage dertil.
Det sker flere gange dagligt, og plager mig meget da jeg bliver nervøs og nogle gange føler mig svimmel og begynder at svede. Jeg har det ikke godt med fx at være alene i lejligheden hvis nu at jeg skulle besvime.
Jeg har nævnt det både for min læge og min jordmoder, men får at vide at "det er heeeeelt normalt"-som så meget andet i graviditeten. Efterhånden er det som om at ligemeget hvilke symptomer der er tale om, så er det helt normalt.
Håber på et betrykkende svar og måske en forklaring 
mvh
Pias svar
Hej du
Jeg kan godt forstå at du er bekymret og generet af din åndenød. Det er virkelig ubehageligt og skræmmende ikke at kunne trække vejret som man plejer.
Der kan være flere årsager til din åndenød:
- i graviditeten ændrer hele dit kredsløb sig og det påvirker bl.a. din lungefunktion. Det giver sig bl.a. til udtryk ved at man meget hurtigt bliver forpustet - det er derfor din læge og jdm siger at det er helt normalt
- livmoderens størrelse især i slutningen af graviditeten gør det svært at trække vejret dybt nedhvilket også er helt normalt omend generende
- dårlig holdning som gør at der er endnu dårligere plads til at trække vejret ned i lungerne. Du kan prøve at øve dig i at rette dig ud og ikke sveje for meget i ryggen
- lav blodprocent hvilket betyder at du ikke har for lidt røde blodlegmer til at transportere ilt rundt i kroppen. Meget almindeligt og ikke farligt som sådan. Det kan ses ved en blodprøve og er sikkert blevet taget tidligere i din graviditet.
- din astma kan være blusset op. Ca 1/3 af alle gravide astmatikere oplever en forværring. Jeg ved jo ikke hvor meget du har lidt af din astma før graviditeten men det kan være fornuftigt at tjekke din lunge funktion (peak flow) for at sikre at det ikke er det der er problemet
- en sidste årsag kan være mere psykisk betinget. Er der noget du er bange for eller spekulerere over? Når du beskriver at du sveder og bliver svimmel kan det være pga angst - men det ikke at kunne trække vejret kan jo være meget angst provokerende. Kun du kan mærker hvad der kommer først - angst eller trykken for brystet
Jeg håber at du kan bruge svarerene.
Varme hilsner fra
Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk