"amning af barn på 8 mdr"
Hej Catrine,
Jeg har brug for at få nogle gode råd fra dig.
Vores søn er den 30.05.11 8 måneder gammel. Han startede med at vågne om natten da han var 3,5 måneder gammel - han ville ammes. Da han blev 4 måneder begyndte vi med at give ham skemad. Men det hjalp ikke på nattesøvnen. Tiden er gået og i takt med at han bliver større og kan spise flere og flere madvarer havde jeg håbet på at natte-amningen automatisk ville stoppe. Men jeg ammer stadig om natten (hver 2. time hver eneste nat siden han var 3,5 måneder). Jeg har prøvet at gøre ham rigtig godt mæt til natten ved at give ham noget der mætter op til hans nattesøvn. Det har været havregrød, grønsagsmos, rugbrøds hapser, øllebrød... Han kommer i seng ca. kl. 19 hver aften og sover til ca. 07.00. Det skal lige siges at han er ved at få tænder og han er derfor meget pylret og hans appetit et ikke så stor som den har været. Han vil ikke tage sutteflaske, så jeg har derfor aldrig kunnet give ham vælling eller modermælkserstatning i flaske inden nattesøvnen... Han vil desuden heller ikke have modermælkserstatning i kop... Han vil faktisk kun drikke vand. Sødmælk er ikke noget han gider.
Jeg kan lige skrive hvordan hans måltider som regel ser ud:
kl. ca. 08.00: Havregrød med frugtmos + vand
kl. ca. 10.00: sødmælksyoghurt med frugt + vand
kl. ca. 12 eller 13: rugbrødshapser med smør og enten ost, leverpostej, kylling + vand + ostehaps
kl. ca. 15.00: øllebrød + vand + ostehaps
kl. ca. 18.00: grønsagsmos af kartoffel og gulerod eller broccoli + vand
Det er ikke alle måltider han gider. Nogle gange er han mest sulten om eftermiddagen, andre gange mest sulten til frokost osv. Altså der er ikke nogen fast rytme som gør ham rigtig sulten til alle disse måltider.
I løbet af dagen ligger jeg mig på sengen og "ammer ham i søvn". Vi bor i lejlighed og jeg har derfor ikke mulighed for at lægge ham ud i barnevognen. Hvis jeg ikke ammer ham inden han skal sove i løbet af dagen, bliver han rigtig ked af det - han kan slet ikke falde i søvn uden en amning først - jeg har nemlig prøvet flere gange for at se om det ikke kunne højne hans appetit lidt hvis jeg ikke ammer om dagen....
Han er nok omkring 80-85 cm lang og vejer nok omkring 11-12 kg. Så altså en stor dreng. Ved fødsel 51 cm og 3330 gram.
Håber du har alle de info du skal bruge for at hjælpe mig!
Jeg glæder mig meget til at høre hvad du har af råd til mig :-)
Med venlig hilsen Bolette
Catrines svar
Hej Bolette.
Som jeg læser dit brev, spiser din søn meget fint. Jeg synes ikke man kan forvente mere i hans alder. Det er også stadig vigtigt at han får mælk - og din mælk er stadig som skabt til ham lige nu, derfor har han stadig brug for amningerne endnu (eller alternativt modermælkserstatning - som dog ikke kan måle sig med modermælk ift antistoffer, som modermælken jo indeholder).
At blive ammet i søvn er meget naturligt - i hvertfald hos den helt lille baby. Nogle fortsætter med at amme sine børn i søvn - og det er der heller ikke noget i vejen for - forudsat at man selv orker det. Det er blevet en vane - en såkaldt søvnassociation, hvilket vil sige at der skal amning til for at din søn kan falde i søvn. Man siger at det tager 3 uger at ændre en vane, så det kan altså godt lade sig gøre med en god portion tålmodighed. Hvis det skal lykkes, må du finde noget at erstatte amningerne med. Du kan også amme, og så tage din søn fra inden han falder i søvn. Lige på det tidspunkt hvor han er rigtig træt, og lige på nippet til at falde i søvn. Så lægger du ham i sin seng, sådan at han registrerer at han bliver lagt, men er så døsig at han ikke orker så meget protest. Det kan sagtens være at han vågner op og græder alligevel, men så ammer du ham bare igen - lægger ham ned lige inden han falder i søvn, osv.... Som sagt skal der tålmodighed (og tre uger) til.
Mht natamningerne, så er det meget forskelligt hvornår et barn er klar til at slippe dem. Nogle børn vågner meget let, og kan kun falde til ro igen med brystet i munden. Andre trøstes lige så let med en sut. Ulempen ved natamninger ved 8 mdr kan være, at de tager appetitten fra din søn om dagen. Umiddelbart lyder det dog som om din søn spiser fint om dagen. Det kan også være at det ikke er for sult at han vågner, men fordi han trænger til nærhed og trøst, hvilket et bryst jo er eminent til at give. Det kan være at du i en periode skal amme ham lidt mere om dagen, samtidig med at han får det skemad han plejer, og give ham ekstra opmærksomhed og nærhed. Måske har I haft travlt i en periode, hvilket har givet ham en masse indtryk, som han bearbejder i søvne. Det kan være at I skal drosle lidt ned på aktiviterne i et stykke tid.
Jeg håber det gav dig lidt af hvad du søgte af svar - ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk