"9 uger gl. baby skriger ved brystet"
Hjælp.. Min datter på 9 uger har i den sidste uge skreget hver gang hun bliver lagt til brystet mellem kl 9 og 18... Efter kl 18 (og en powernap) går det fint nok.. Jeg synes jeg har prøvet alt.. Ligge ned stå op sidde afslappet.. Og når hun ligger i skødet vil hun gerne sutte på både mine fingre og hendes egne men hun vil ikke vendes ind til brystet...
Men i løbet af dagen vil hun jo så heller ikke så gerne sove længere tid af gangen.. Hvilket jeg jo godt kan forstå hvis hun er sulten så det bliver en ond cirkel.. Jeg føler det er fordi hun er træt at hun ikke vil spise men så er hun for sulten til at ville sove..
Catrines svar
Hej!
Først og fremmest tillykke med din datter! :-)
Det lyder som om der er gået lidt hårdknude i amningen. Jeg hæfter mig ved at det stort set er om dagen, at din datter bliver vred ved brystet. Hun er altså ikke helt afvisende overfor brystet, idet hun gerne vil ammes efter kl 18. Du har ikke skrevet noget om hvordan det går om natten? Spiser hun mon mange gange, eller sover hun flere timer i træk uden mælk?
Der kan være forskellige grunde til at et barn pludselig afviser brystet. Måske er hun blevet forskrækket en dag du har ammet hende, eller måske føler hun, at det er et pres når hun skal spise. Nogle babyer reagerer ved at blive holdt/støttet om hovedet når de ammes. Det kunne i den forbindelse være en god ide at prøve en anden ammestilling, hvor du sidder godt tilbagelænet (laid-back breastfeeding) og ammer. Din datter ligger hermed på dig vha tyngdekraften, og du behøver derfor ikke holde på hovedet eller ryggen. Du behøver i den stilling højst at støtte lidt i siderne, ved at lave en lille "rede" omkring hende. Du kan læse mere om metoden på biologicalnuturing.com.
Det kan også være at du har en hurtig/kraftig nedløbsrefleks, der gør at din datter føler at hun kløjs i mælken, og derfor ikke har lyst til at die. Der er desuden forskel hen over døgnet på mælkens sammensætning, og der er mindst, men federe mælk om aftenen, og det løber derfor ikke så hurtigt. Måske er det derfor at din datter gerne vil die om aftenen.
Jeg vil foreslå dig at tage en dag eller to hvor du dedikerer dig helt til amning og samvær med din datter. Få din mand eller kæreste til at tage sig af alle de øvrige ting hjemme hos jer, og bare vær sammen med din datter. Slap så meget af som muligt og lig meget gerne med din datter tæt hos dig - gerne hud-mod-hud. Det fremmer udskillelsen af hormonet oxytocin, der bla. er nødvendigt for at lave mælk og føle kærlighed og samhørighed. Lad vær med at presse din datter til brystet, men tilbyd hende brystet når du kan se de små tegn på at hun er sulten: smasken, sutten, drejning af hovedet og knytning/flektering med hænderne. Gråd er det sidste et barn udtrykker når det er sultent. Inden da har der været en masse andre små tegn. Det er også lettere at lægge et barn til der ikke græder!
Jeg håber det lykkes dig at få vendt den negative spiral. Med en indsats er jeg sikker på at det vil ske.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk