Eksperthjælp: Gullig væske fra brystet under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.966 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. maj 2011

Catrine Hansen

"Gullig væske fra brystet under graviditet"

Hej Catrine!

Jeg har et lille spørgsmål, jeg håber du er den rette at spørge til råds om. Jeg er i uge 35+0 og har den sidste uges tid oplevet at en gullig væske løber fra mit bryst hvis det bliver masseret eller hvis jeg ligger på siden og det bliver klemt lidt.

Jeg vil virkelig gerne amme, tror du at dette er et tegn på at amningen kommer til at lykkes?

Mvh. M.

Catrines svar

Hej M.

Det du oplever er helt normalt, og et sikkert tegn på at du kan danne mælk!! Det er simpelthen råmælk, også kaldet kolostrum, som kommer ud af brysterne. Det er helt normalt at opleve. Det er dog lige så normalt ikke at opleve det, og det betyder derfor ikke at man ikke kan lave mælk hvis man ikke får råmælk allerede i graviditeten. (Det lød lidt kringlet, men jeg håber det er forståeligt)!

Du skal ikke være bange for at bruge råmælken op - der dannes hele tiden nyt! Råmælken er den allerførste mælk, som er guld værd for dit barn. Det indeholder en masse antistoffer, så det er nærmest som en vaccine for barnet. Det er derfor vigtigt, at lægge dit barn til brystet lige så snart det er født, og lade det sutte så meget og længe det vil. Jeg vil gerne slå et slag for at du lægger dig hud-mod-hud med dit barn i de første dage - og gerne mere hvis du har lyst. Ved at ligge hud-mod-hud med sit barn udskilles en masse mælkefremmende hormon, og det er også et hormon som styrker tilknytningen mellem mor og barn.

Held og lykke med fødslen og den allerførste skønne tid sammen med dit lille barn.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.