"amning med suttebrik"
Hej Catrine.
Jeg har en datter på 2 måneder som jeg fra starten af har ammet med suttebrik, da jeg har indadvendte brystvorter. I starten var det intet problem. Hun kunne spise op til 40 min. ved hvert bryst, uden problemer. Men nu er det ved at gå galt. 
Jeg ved godt at barnet ikke får stimuleret brystet på samme måde med suttebrik som uden.. og jeg frygter også at jeg må droppe amningen pga. problemet jeg nu har..
Min sundhedsplejerske sagde til mig ved sit første besøg, at jeg skulle prøve at amme uden suttebrik, hvilket hun hjalp mig med. Det var en sej kamp med hyl og skrig, men hun fik til sidst fat og faldt med det samme i søvn (af udmattelse tror jeg). Jeg vil så gerne kunne amme uden brikkerne og få amningen til at køre, men jeg tror desværre ikke at det kan lade sig gøre. Måske er det fordi hun har vænnet sig til brikkerne og ikke ved at hun skal have fat i brystet? Jeg har efterfølgende selv prøvet at få hende til at tage fat uden brikken, men det er som skrevet, en sej kamp jeg må tage hver gang og så giver jeg let op. Når jeg tænker tilbage, undrer det mig meget at man ikke på sygehuset har hjulpet mig med at amme uden brikkerne? Jeg blev ikke på noget tidspunkt spurgt om, om vi skulle forsøge os uden brikkerne, da dette ville være det bedste. Nu er jeg bange for at det er for sent, hvis hun har vænnet sig for meget til brikkerne. 
Men problemet er nu, når jeg lægger hende til, så giver hun slip efter få min. fordi der ikke kommer noget mælk. Det er især ved mit højre bryst, hvor hun kun kan sutte 3-5 min, og nogen gange mindre, hvor der så ikke kommer mere. Jeg forsøger alligevel at lade hende sutte ved det, da det lige skal igang, men hun slipper hurtigt og bliver gal. Ved mit venstre bryst kan hun godt spise i længere tid, men ikke meget mere end 10-15 min. så kommer der heller ikke mere mælk. Jeg bliver så frustreret og trist hver gang, hvilket hverken hjælper mig eller hende. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op.
Jeg vil så gerne fortsætte med at amme, men hvis det er fordi jeg ikke har mælk nok til hende, må hun få mme i stedet for. Hvad kan jeg gøre?
Pfh. tak for dit svar
Catrines svar
Kære Mor til en datter!
Jeg tænker flere ting når jeg læser dit indlæg. For det første vil jeg berolige dig med, at rigtig mange kvinder sagtens kan amme fuldt med suttebrik. Suttebrikker har været meget udskældte, men der er sket meget med designet af suttebrikkerne. I dag er de meget tynde, og barnet kan derfor nemt få fat og sutte. Det er rigtigt, at man i nogle tilfælde ser nedsat mælkeproduktion, men jeg tror der er flere ting på spil i sådanne situationer end lige selve suttebrikken. Hvis suttebrikken passer til morens bryster, så sidder de ret godt og tæt. Man har iøvrigt revideret synet på hvordan barnet sutter mælken ud af brysterne. For ikke så længe siden mente man, at barnet malkede mælken ud via peristaltiske bevægelser af tungen samt undertryk. I dag ved man, at det væsentlige for amningen er barnets evne til at danne vacuum, og dermed uddrive mælken vha undertryk. Og det undertryk kan sagtens skabes med suttebrik. Tungen har ingen bølgende bevægelser, men bevæger sig op og ned, for derved at skabe et undertryk der driver mælken ud.
Mit råd til dig er derfor nok, at jeg ikke synes du skal kæmpe så voldsom en kamp, hvis du vel og mærke kan acceptere at skulle bruge suttebrikker i måske al den tid du ammer.
Jeg tror derfor ikke at de problemer du oplever nu handler om brugen af suttebrik. Det du oplever, kan kvinder, der ikke bruger suttebrik, også opleve.
Når du beskriver, at din datter ligger 10-15 min. ved det ene bryst, så er det faktisk helt normalt. Hun skal ikke længere bruge så mange kræfter på at få mælken ud, og kun at være 5-15 min om at spise er helt ok. Det du skal lægge mærke til er om din datter virker mæt og tilfreds når hun har ammet færdig. Og selvfølgelig om hun tisser, har afføring og tager på i vægt.
Hvis din datter sutter effektivt i 5-15 min pr måltid, og ammes mindst 6 gange i døgnet - men gerne mere - så tror jeg at hun får sit behov dækket.
Hvis du føler at din datter meget hurtigt (hurtigere end 5 min) bliver gal ved brystet, kan det være din nedløbsrefleks der er langsom. Det kan den blive pga nervøsitet og spændinger. Det bedste du kan gøre er derfor at slappe af og tro på at din datter vil die problemfrit hos dig.
Hvis din datter bliver hurtigt sultent igen (inden for 1-1½ time), kan det være at hun er igang med at øge din mælkeproduktion. Hvis hun lægges til lige så ofte hun vil, så begynder du automatisk at lave mere mælk, tilpasset efter hendes øgede behov.
Det er en rigtig god ide at amme om natten, hvis man vil øge sin mælkeproduktion, da der er et højt niveau af det mælkedannende hormon prolaktin til stede om natten. Så hvis din datter ikke allerede spiser om natten, eller kun spiser få gange, så kan du lægge en ekstra amning ind om natten - måske bare i et par nætter, for at øge mælkeproduktionen.
Til allersidst vil jeg slå et slag for at have din datter tæt på din krop mange gange dagligt. Gerne uden så meget tøj, så er kommer hudkontakt. Både du og din datter vil danne ekstra meget af hormonet oxytocin ved sådanne berøringer, og det er rigtig godt for amningen.
Fortsat held og lykke med amningen.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk