Opret gratis profil  

Opskrifter på babymos 4-6 mdr

Visninger: 1.999   Svar: 8

ikke online DK

Profilbillede for DK Denne profil har Foto Garanti
0 lodder
Så kører hverdagen

Hej

Jeg vil i aften igang med det store "lav hjemmelavet mos"-projekt!Richard bliver 4 mdr i morgen, og han har allerede fået grød/mos i 3 uger nu.

Jeg er nu klar til at lave det til ham selv, så kom frem med jeres bedste opskrifter til lækkert mos til fryseren!

Jeg tænker umiddelbart noget med kartofler, pastinakker? Og noget frugt tam tam?

Knus

Profilbillede for Rosa Denne profil har Foto Garanti
0 lodder
Det stormer indeni og udenfor.

Jordskokker er superlækkert også, og kartoffel/squashmos var en klar favorit herhjemme 

Men æhm... Jeg er ret sikker på at Bimeren ikke er gammel nok til det... 4 måneder - det kan da ikke passe?!!  Hvor blev de af?

bøgelund

DK skriver:

Hej

Jeg vil i aften igang med det store "lav hjemmelavet mos"-projekt!Richard bliver 4 mdr i morgen, og han har allerede fået grød/mos i 3 uger nu.

Jeg er nu klar til at lave det til ham selv, så kom frem med jeres bedste opskrifter til lækkert mos til fryseren!

Jeg tænker umiddelbart noget med kartofler, pastinakker? Og noget frugt tam tam?

Knus

Anna er 4½ måned, og elsker kartoffelmos med gulerod eller kartoffelmos med brocolli.. og det er nemt og hurtigt.. 

Profilbillede for Maja_4000
3 lodder
Caroline - december '10, Alexander - juni '14

Mos af søde kartofler er en favorit herhjemme ;D

Til salg:

Har lavet ærte/gulerodsmos blandet med (købe)risgrød  til min pige idag (hun er 5 mdr). Det gik rent ind. Bare husk at de ikke må få ærter for tit før de er 6 mdr.

Til salg:
Profilbillede for Ms.Sunshine
19 lodder
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
DK skriver:

Hej

Knus

Da Victor startede på grød lavede min mor fløjlsgrød... Han elskede det og det var let nok da vi bare blandede Maizena mel med varmt vand...

Jeg er ked af, hvis du er blevet forkert vejledt af din sp. Nogle sp'ere tror, at det er fint-fint at give grønt lys for anden mad en mælk fra 4 måneder eller før. Det er desværre lidt af en misforståelse. 

Jeg vil - lige som Sundhedsstyrelsen - anbefale dig at give dit barn modermælk eller modermælkserstatning de første 6 måneder. 
Det dækker faktisk babys behov på bedste vis, dels fordi mm eller mme gram for gram er mere næringsrigt end mos og grød, dels fordi en babymave på 4 mdr. ikke er gearet til anden mad. Det er rigtig vigtigt at tage hensyn til, bl.a. fordi immunsystemet primært "bor" i tarmene.  

Så..... mælk på bordet og tålmodighed med mosen. Fra 5 mdr. kan du, hvis det absolut er nødvendigt, begynde så småt med mos af milde grøntsager som gulerod, sødkartoffel (batat), pastinak, persillerod, hokkaido-græskar, broccoli m.m, altid med lidt koldpresset olie, meget gerne økologisk. Grøntsagerne fordøjes nemmere end grød (og kartofler), så favoriser gerne dem. 

I min bog "BABY - 100% naturlig uden tilsætning" gennemgår jeg grundigt babys mad, spisekamre, menuforslag, ingredienser, opskrifter m.m, måned for måned - også de mest optimale kosttilskud. 

Senere; færdiglavet øko babymad fra Lovemade, hvis det skal gå hurtigt, fås på frost i supermarkedet.  

kh Rebecca, rebeccapersson.com

Profilbillede for AnneBJ Denne profil har Foto Garanti
6 lodder
skriver eksamensopgave. ..

Du får lige en helt konkret opskrift, den er nappet fra "babykalendern" og der står fra 4 mdr... Og han er jo heldigvis dit barn, så du bestemmer selv

Grøntsagsmos:
1-2 kartofler, ca. 125 g.
ca. 75 g. gulerod, broccoli, blomkål eller andet
1 tsk. fedtstof
1 dl. modermælkserstatning

Skræl grøntsagerne. Skær dem i mindre stykker og kog dem til de er møre. Hæld kogevandet fra og blend eller mos grøntsagerne med mælken og fedtstoffet.

Bon Appetit Hr. Bimmer!  

Til salg:
ikke online DK

Profilbillede for DK Denne profil har Foto Garanti
0 lodder
Så kører hverdagen

Jeg er ked af, hvis du er blevet forkert vejledt af din sp. Nogle sp'ere tror, at det er fint-fint at give grønt lys for anden mad en mælk fra 4 måneder eller før. Det er desværre lidt af en misforståelse. 

Jeg vil - lige som Sundhedsstyrelsen - anbefale dig at give dit barn modermælk eller modermælkserstatning de første 6 måneder. 
Det dækker faktisk babys behov på bedste vis, dels fordi mm eller mme gram for gram er mere næringsrigt end mos og grød, dels fordi en babymave på 4 mdr. ikke er gearet til anden mad. Det er rigtig vigtigt at tage hensyn til, bl.a. fordi immunsystemet primært "bor" i tarmene.  

Så..... mælk på bordet og tålmodighed med mosen. Fra 5 mdr. kan du, hvis det absolut er nødvendigt, begynde så småt med mos af milde grøntsager som gulerod, sødkartoffel (batat), pastinak, persillerod, hokkaido-græskar, broccoli m.m, altid med lidt koldpresset olie, meget gerne økologisk. Grøntsagerne fordøjes nemmere end grød (og kartofler), så favoriser gerne dem. 

I min bog "BABY - 100% naturlig uden tilsætning" gennemgår jeg grundigt babys mad, spisekamre, menuforslag, ingredienser, opskrifter m.m, måned for måned - også de mest optimale kosttilskud. 

Senere; færdiglavet øko babymad fra Lovemade, hvis det skal gå hurtigt, fås på frost i supermarkedet.  

kh Rebecca, rebeccapersson.com

Hej

Der er min SP der vejledte mig til at starte på grød, da Richard ikke fik nok mad i mælken. Han blev for tynd og var vågen for meget/sov i for kort tid ad gangen.

Jeg må lige have læst op på det du skriver, men må jo sige at han indtil nu har nydt grøden og mosen. Om det så er sundt eller ej er jo naturligvis en anden sag.

Tak for tippet! Det er svært med det med mad, da der jo er lige så mange meninger som babyer næsten!

Mvh Ditte

Gå til kategorien "Børn 0-1 år"
Til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333