Eksperthjælp: Baby 3 uger, født 3uger førend termin, nattesøvn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.203 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. maj 2011

Lisbeth Jess

"Baby 3 uger, født 3uger førend termin, nattesøvn?"

Hej Lisbeth.

Jeg fødte for 3 uger siden min lille dreng i uge 37 +3 efter igangsættelse pga IUGR. Heldigvis var han ikke så lille som forventet og vejdede 2600g - han tabte sig dog til 2400g. Han spiser godt nu og vejer nu 3 kg - men han sover dårligt, specielt om natten hvor han faktisk kun sover når han er på arm eller har et bryst i munden - ellers er han vågen on/off fra ca 22-05 hvis jeg prøver at ligge ham fra mig... Jeg har det rigtigt skidt med, at han sover ved siden af mig for jeg er bange for vuggedød og når vi falder i søvn mens han har mit bryst i munden, føler jeg nemt at han kan blive kvalt hvis jeg ikke holder øje med ham - men jeg kan ikke holde mig vågen hele natten mere!

Har du et godt råd til en bedre nattesøvn - hvor jeg evt lærer ham at sove i sin lift?

Det skal lige nævnes at han spiser meget om aftenen/nat - han spiser ca fra 21 til kl 00 hver aften hvor han kun vil ligge ved brystet og spiser derefter hver 2-3 time.

Lisbeths svar

Hej! Tillykke med ham,flot at han allerede er på 3000 gr.selvom han var nede på 2400 gram.

Du skal ikke holde dig vågen om natten, du har brug for din søvn. Se om du kan orke at sætte dig op og amme ham, og træn ham til at få en sut i munden når han er ammet godt og grundigt. Put snippen af en stofble igennem suttens ring så bliver den lidt nemmere i munden. svøb ham fast ind i en stofble, og læg ham i liften,dyne på, sæt den  ved siden af dig i sengen. LÆG DIG VED SIDEN  AF LIFTEN,EVT HOLD PÅ HAM OG SIG SMÅ STILLE BEROLIGENDE LYDE.

hAN MÅ GERNE LIGE BROKKE SIG LIDT , overgiver han sig ikke ja så må han i favn igen.og falde til ro. Bliv ved me at prøve nogen gange.hvor længe du orker.

Ellers må han ligge ved siden af dig,læg ham på siden, en ble trillet foran og en ble trillet bagved, så bliver han på siden, så hvis han gylper løber det ud.

Han er stadig så ny at det er mors favn, der er bedst, alligvel skal du jo have søvn,kan far tage over når du har ammet?

I løbet af et par uger kan han tage længere intervaller imellem måltiderne så du får lidt mere søvn .

Håber det her kan hjælpe dig, skriv igen hvis derer spørgsmål. 

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.