Eksperthjælp: 2 år og 2 måneder, hvilket legetøj vil udfordre!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.718 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. maj 2011

Lisbeth Jess

"2 år og 2 måneder, hvilket legetøj vil udfordre!"

Hej Lisbeth

Jeg må indrømme, at der ikke er læst ret mange fine bøger om børn og børns udvikling, hvorfor jeg ikke aner om min dreng er konkret alderssvarende.

Læger og pædagoger siger han er helt fint med, og så længe han er glad, er moren det også Jeg syns jo selv han er meget meget dygtig, men det er der jo ikke noget unikt i at mødre mener sådan om deres egne børn.

Nå, men jeg håber lidt på at du kan assistere med at anbefale noget legetøj/lege/sange/"værktøj til kassen" til os.

Han er idag knap 26 måneder. Han er født 32+1, men jeg syns ikke der er noget andet end hans lille størrelse, der minder os om, at han er født lidt før han egentlig skulle være.

Det vi har af (kognitivt) legetøj jeg kan komme i tanke om er:
Billedlotteri
Vendespil
puslespil (Dem der med et hul, og en dut på)
pegebøger (Bruges efterhånden sjældent, idet vi læser meget Peter Pedal)

Billedlotteri er han ikke helt med på reglerne omkring det at vinde når pladen er fuld, men når man "råber kanin"(uden at vise brikken) erkender han om det er hans egen plade, eller en andens plade den er på. Så siger peger han og siger hvem der skal ha brikken, og er det hans egen, lægger han derpå brikken ned ovenpå piktogrammet med bagsiden opad.

Når pladen er fuld, kan jeg så fx. sige "ko", og han fjerner den brik der dækker for billedet af koen og peger så på den.

OVenstående er noget vi gør en gang om ugen eller mindre. Det er ikke noget vi gør så meget i, for det er kun når han fx. virker som om han "keder sig" vi tager det frem.
(Han leger nemlig utrolig godt selv. Han ligger lige nu nede på gulvet under mig og leger med togbane, mens der synges/siges lyde/vrøvler/"snakker")

Vendespil, kan vi spille med op til 6 par (12 brikker) og han vender kun 2 om af gangen (som regel). Er de ens, lægger han dem til side, og er de forskellige vender han dem igen, og tager så en ny. Har han haft set en før, og vender han makkeren som en af de nye brikker, finder han med det samme den han startede med, og parer dem sammen.

Han er i det hele taget bare super til det der med at pusle med småting mens man sidder ved siden af, og forøger at lære ham spillereglerne, eller bare er tilstede i enten umiddelbar nærhed eller bare i samme rum. (Det er en fornøjelse, at se ham tulle rundt på egen hånd og lege.)

Jeg aner ikke om han er normalt med eller ej, og jeg er også fuldstændig ligeglad, for som jeg tidligere skrev, er jeg bare glad, så længe han er det.

......... men, vi mangler noget nyt legetøj til at udfordre ham lidt med.

HVAD KAN DU ANBEFALE? Og ikke mindst, hvor kan man få fat i det henne?

Venligst en meget stolt mor,
som har brug for lidt flere stykker "værktøj"/gode legeredskaber til rygsækken

Lisbeths svar

hej !

Det lyder som om din dreng er rigtig godt med, som jeg læser det.

Han forstår ordene og mangler lige det sidste til selv at komme igang med at snakke tydeligere, hvis jeg forstår dig rigtigt.?

Jeg vil anbefale at i laver noget kropsligt med ham, kører han på motorcykel, er han meget ude og lege, kan han lide at gynge?. Tuml med ham på gulvet, drej og tril,  hop og dans med musik.sving ham rundt så kroppen kommer i forskellige retninger.

Lad ham få noget lego, de små er gode, evt duplo,det stimulerer han hjerne rigtig godt, samt motorikken.og det lyder som han er god til at lege. 

Selvom I nu læser peter pedal, så er rim og remse bøger super gode for de små, og deres sproglige udvikling.

På børne bibiloteket kan man låne  legetøj til forskellige aldre, har du mon efter set der?

Han er også i en alder hvor han nyder at gøre ting sammen med jer, bage, vaske op , svinge en støvsuger, tag ham med, mens han stadig synes deter sjovt.

Når i er udenfor så spil bold med ham, enten trille sammen, eller løbe efter en bold, det  er godt for udvikling af hans krop.

En tur i svømmehallen er også godt, både for hans tryghed ved vand og brug af kroppen, samt nærvær med jer.

Håber dette kan inspirere dig/jer til  mere udfordring samen med ham.

Fortsat held og lykke med ham.

Varme hilsne r

Lisbeth jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.