Eksperthjælp: Listeria og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.152 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. maj 2011

Pia Hern

"Listeria og graviditet"

Hej Pia

Tak for en god brevkasse!

Jeg er som mange gravide sikkert er det meget urolig for listeriabakterien og måske også lidt for meget ind imellem. På trods af jeg godt ved den er sjælden er den meget stor del af min bevidsthed og tager alle de forholdsregler jeg kan. Men nogle gange løber tankerne løbsk og her til aften havde min kæreste lavet mad. En pengasiusfisk til ham (indkøbt frossen) og da jeg ikke spiser dem, da jeg har hørt de kan indeholde listeria, fik jeg forårsruller i stedet. Da vi spiste opdagede jeg hans fisk ikke var gennemvarmet, da han efterlod noget af den halvrå. Mine forårsruller var gennemvarmet, men jeg begyndte at tænke om hvis nu der var listeria i den pågældende fisk, om det kunne have smittet den resterende mad i ovnen. (Det blev lavet på varmluftsovn ved 200 grader). Min fornuft siger nej, da der jo var høj varme i ovnen og det vel næppe har kunnet trænge ind i den anden mad, men min nervøsitet får mig til at tro at det kan have trængt ind i forårsrullerne. Ved godt det lyder som en mærkelig tanke måske, men er det en sandsynlig smittevej til listeria, hvis maden har delt ovn på den måde og fisken ikke var ordentligt varmebehandlet, eller skal jeg have spist af fisken for at have fået bakterien indebords? Tak for svar omend jeg godt ved det er et lidt kryptisk spørgsmål..

Pias svar

Hej du

Som jeg har skrevet til rigtig mange her i brevkassen så er bekymring en følelse som kommer snigende samtidig med at graviditetstesten er positiv. Det er meget almindeligt at blive en lille smule irrationel i perioder. Det er jo nyt land - det her med at have ansvar for et lille nyt liv selvom det endnu ikke er født endnu. Men du er jo på mange punkter allerede mor.

Når det er sagt så vil jeg lige give dig lidt viden om listeria med på vejen. Som du er klar over så er det en meget sjælden infektions sygdom som man får via fødevare især kød og upasteuriseret mælk/ost. Listeria kan i sjældne tilfælde forekommer i fødevare som ikke er varmebehandlet og vi snakker meget få tilfælde om året. Men det er sandt at det kan være en skidt ting at få som gravid men sansynligheden er meget lille og også i det du beskriver. Listeria kan ikke overleve 200 grader.

Men jeg vil også nævne for dig at der jo altid er en grænse for hvornår en tanke går hen og bliver forstyrrende for din hverdag. Så hvor ofte spekulerer du over listeria - hvor meget fylder din bekymring i din hverdag? Hvis du når frem til at det måske fylder lidt for meget må du meget gerne ringe til mig. Jeg kan sikkert hjælpe dig med at gøre bekymringen mindre og få dine tanker til at holde op med at løbe løbsk.

Mit nr er 22 72 46 87

held og lykke

varme hilsner fra Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.