"baby 6 uger, flad plet i hovedet, efter tryk fra fødsel."
Hej Lisbeth,
Jeg har en søn på 6 uger. Af og til når han sidder i sin autostol, hos os, eller i andre "siddende stillinger" bliver hans bløde punkt på hovedet meget synligt, men når vi lægger ham ned, kan vi ikke se det længere - men selvfølgelig stadig mærke det. Er det normalt? Jeg formoder det ikke er tegn på fx dehydrering, når blot det forsvinder igen, når hans position ændres - det undrer mig bare.
Under fødslen stod han "klar" i bækkenet i 2,5 time hvor jeg ikke måtte presse med, selvom trangen var der; vi formoder det er grund til, han har en helt flad plet på hovedet - den sidder ikke så han kan have "ligget sig" til den. Hvornår kan vi forvente det forsvinder?
På forhånd tak for svar,
Vh. Anne
Lisbeths svar
Hej Anne!
Tillykke med din lille søn, håber du og han trives fint.
For at lette hovedets passage gennem fødevejen er babyers kranier meget bløde, og de to bløde pletter, fontanellerne gør at kraniet kan skubbes sammen.
Deter helt normalt at fontanellen synker lidt ned når babyen sidder med hovedet opad, og nogen kan se pulsslag i den bløde plet. Det er også helt normalt.
Hvis du giver ham mad når han er sulten, og han spiser fint, så er han helt sikkert ikke dehydreret.
Efter et par måneder er kraniet blevet mere hårdt, men de bløde pletter er der stadig, den bagerste lukker først, efter ca 6 måneder, og den forreste omkring 18 måneder.Hos nogle før og andre senere.
Den flade plet han har i sit kranie ,skyldes at der trykket i lang tid, under fødslen,hvor han stod i bækkenet,i timevis.
Jeg tror, det retter sig inden for de næste par måneder, når det der.er trykket stille og roligt kommer udad. til normal position.
Husk at lægge hans hoved til skiftevis den ene -og den anden side når han sover. Dels for at undgå et skævt kranie, men også for at ændre trykket. læg ham også gerne på maven.når han er vågen.
Fortsat held og lykke med ham.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk