"3-årigs sproglige udvikling"
Hej Stine
Jeg skriver i håb om, at du kan hjælpe mig. Jeg vil prøve at beskrive problemstillingen så godt, som jeg nu kan, så du kan danne dig et billede.
Min mand og jeg har i dag været til møde i bh, da de mener, at min søn ikke forstår, hvad de siger til ham. Han kan finde på at ødelægge andre børns leg, når de ex har bygget et tårn af klodser. Han vil gerne være med i legen, men formår ikke at kommunikere med dem. Når han så er inde i legen, forstår han den ikke, og ødelægger det så. Dette er ifølge bh. Bh vil gerne lave en test på ham, og have talepædagog med ind over.
Herhjemme har han et meget stort ordforråd. Han forstår alt, hvad vi siger, og gør, hvad vi siger til ham. Det er, som om vi snakker om to forskellige børn. Når storebror har legekammerater med hjem, er han med på lige fod i deres leg.
Tilfældigvis var talepædagogen der, da mødet var forbi. Hendes vurdering var, at han husker dårligt. Han huskede ikke farverne og dyrene, som hun lige havde fortalt ham. Dette oplever jeg også herhjemme, selvom vi øver og øver disse ting. Hans dårlige hukommelse er skyld i de ovennævnte ting.
Jeg spørger dig derfor nu, hvad vi kan forvente af en dreng på 3 år og 8 mdr.? Hvor langt skal han være i hans udvikling? Min mand og jeg mener nemlig, at bh skal slå koldt vand i blodet, for disse ting skal nok komme. Hans storebror har lidt af samme problem, og jeg sidder måske med lidt dårlig samvittighed, for hvad har jeg lige gjort forkert?
Håber du kan hjælpe en fortvivlet mor.
Stines svar
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev!
Jeg kan godt forstå, du er ked af det. Det er aldrig rart, når ens barn har problemer. Men det er ikke sikkert, at du behøver at være fortvivlet og have dårlig samvittighed!
Først og fremmest vil jeg sige, at der er stor individuel forskel på børns sproglige udvikling i børnehaven.
Generelt kan man sige, at barnet ved 3-årsalderen bør
- kunne konstruere sætninger med tre eller flere ord
- være godt i gang med at lære de sproglige og grammatiske regler
- have et nuanceret ordforråd, dvs. ord der beskriver handlinger (fx hoppe, spise, tisse), følelser (fx drille, elske, ked af det) og karakteristika (fx høj, farlig, gul)
Lige præcis hvilke ord, barnet kender, afhænger af, hvad det interesserer sig for, hvad man taler med barnet om og hvordan man taler, samt hvad barnets dagligdag indeholder.
Du skriver, at han ikke huskede farver og dyr, som talepædagogen lige havde fortalt ham. Og at du oplever det samme derhjemme. Man kan ikke sige, at det skyldes dårlig hukommelse, hvis et barn ikke kan nævne ord, man netop har læst i en bog f.eks. Børns læring foregår ikke ved, at de husker udenad. Læring sker gennem erfaring. Hvis han ikke kunne nævne ordene, er det enten, fordi han ikke kender dem, eller fordi han har svært ved at udtale dem (og derfor hellere undlader at sige dem). Jeg vil ikke sige, at manglende viden om farver og dyr giver anledning til bekymring. Det er noget, man arbejder med i vuggestuen, såvel som i børnehaven, så det er ikke noget han SKAL kunne på nuværende tidspunkt.
Du mener selv, at han har et stort ordforråd, fordi han forstår, hvad I siger. Derfor gætter jeg på, at hans passive ordforråd (ord han forstår) er stort , men at hans aktive ordforråd (ord han siger) ikke er så stort .
Dét giver ham selvfølgelig problemer i børnehaven, hvor man leger bedst, hvis man har et aktivt sprog. Situationen med klodserne behøver derfor ikke at skyldes, at han ikke forstår de andre, men den kan være et udtryk for hans frustration over sit manglende talesprog.
Jeg synes helt klart, at I skal tage imod en testning af hans sprog. Det vil give pædagogerne en bedre forståelse for, hvad han kan og ikke kan, så de kan støtte hans udvikling på den rigtige måde. Talepædagogen kan give jer nogle idéer til, hvordan I kan hjælpe hans sprog på vej.
Her er nogle idéer fra mig:
- Giv tid og ro til at lade ham tale
- Tal tydeligt og langsomt og med øjenkontakt, så han kan aflæse jeres mimik (hjælper hans udtale)
- Lad ham deltage i dagligdagens gøremål og tal om de ting, I laver sammen, imens I gør det (fx handle, lave mad, dække bord, ordne have eller hvad I nu laver)
- Hvis han udtaler et ord forkert, så lad være med rette eller presse ham til at gentage. Bare gentag hans ord med den korrekte udtale (fx "Jeg biser", "Ja, du spiser")
- Huske/vendespil
- Billedlotteri
- Kims leg (kig på et antal genstande - dæk dem med et klæde - forsøg at huske genstandene)
- Gå på opdagelse i myldrebog, som fx. Flunkerne eller Find Holger
På min blog har jeg skrevet nogle tips til, hvordan man læser i bøger med sit barn: Højtlæsning med de små
Kærlig hilsen Stine
Stine holder kurser og arrangementer med rytmik (musik og bevægelse), babytegn og babymassage, og vejleder desuden i brug af babyslynger.
Se Stines hjemmeside: http://www.babyhuset-tutti.dk