Bivirkninger ved epiduralblokade?

Visninger: 9.970   Svar: 58

Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd

15. april 2010

smiley1983

hej journalist 123.

Hvis du har brug for oplysninger om men så må du gerne kontakte mig, jeg har født for 4,5 år siden og har stadig alvorlige bivirkninger efter epidural blokade...

Jeg har kørt sag i små fire år, men kommer lige som ikke rigtig nogle vegne, og kommune systemet er umuligt at komme igennem, man bliver bare kastet rundt hele tiden

Mvh Bianca Jeppesen

mail:  fogh_jeppesen@hotmail.com

starsofheaven skriver:

Hej

Jeg havde ingen bivirkninger da jeg fik min, det var bare dejligt og hjalp utrolig meget på en ellers meget hård fødsel.

Anmeld Svar

15. april 2010

smiley1983

Journalist123 skriver:

Hej,

vi er ved at skrive en artikel om bivirkninger ved en epiduralblokade. Vi hører derfor meget gerne fra kvinder, der har oplevet bivirkninger ved en epiduralblokade

Mvh. G & G

hej journalist 123.

Hvis du har brug for oplysninger om men så må du gerne kontakte mig, jeg har født for 4,5 år siden og har stadig alvorlige bivirkninger efter epidural blokade...

Jeg har kørt sag i små fire år, men kommer lige som ikke rigtig nogle vegne, og kommune systemet er umuligt at komme igennem, man bliver bare kastet rundt hele tiden

Mvh Bianca Jeppesen

mail:  fogh_jeppesen@hotmail.com

Anmeld Svar

15. april 2010

Mira0911

Mine ben snurede, kunne slet ikke gå selv... Men ellers ikke noget...

Anmeld Svar

15. april 2010

BinaMor

Mumto3 skriver:

Har aldrig fået en epu. Det tør jeg simpelthen ikke!!! Har hørt fra folk i faget, at der er langt flere bivirkninger end registeret, netop fordi folk ikke helt ved om det de oplever efter epiduralblokaden nu også er relateret til den eller ej, og derfor bliver det aldrig indberettiget. -Samtidig er mange så optagede af at være blevet mor, at de ikke orker at indberette.

Derudover så virke smertelindring kun på moderen og ikke på barnet!!! Når man føder så danner kroppen sin egen smertelidring som både mor og barn har glæde af, men når man får en epidural, så holder moderens egen produktion op, og dermed er der ingen smertelidring til barnet (da epi. virker ved direkte på moderens nervebaner og ikke i barnets).

Ud over at moderens egen prodution af smertelindrende stof ophøre, så dannes der heller ikke så mange af de 'kærligheds homoner' som kvinder ellers danner mange af under en fødsel. Forsøg med dyr har vist, at får der føder med epidural blokade helt afviser deres lam efter fødsel, og man har ved blodprøver kunne påvise af får heller ikke danner 'kærlighedshomoner' når de får epiduaralblokade (hvilket de ellers gør). Der er ikke forsket ret meget i hvordan epiduralen virker på mennesker og hvilken påvirkningn det har for mor barn tilknytning umiddelbart efter fødslen. Men resultaterne fra dyreforsøgene er nok til at jeg ikke havde lyst til at prøve det af.

Jeg blev tilbud epidural flere gange under min første fødsel, men jeg blev ved med at sige nej tak! - og da jeg endelig var 9½ cm åben var min kommentar: Hurra! Så behøver vi ikke at diskutere epidural mere, for nu er det for sent at lægge den.

Jeg ved at mange kvinder er lykkelige for den, og den er sikkert også god når alt går godt. Det ved man jo bare ikke på forhånd!

det vidste jeg ikke. tak for info!

Knus Sabina - mor til Skovtrolden Gabriella & Prinsessen Madelina

Anmeld Svar

15. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Babyerne får ikke del i moderens endorfiner, fordi hun ikke producerer noget, pga epiduralblokaden... det syntes jeg er en SLEM bivirkning...

Anmeld Svar

15. april 2010

B&J

Profilbillede for B&J
Mod
Foto
82
minus 73kg :D + med elevplads pr 1 august

min venstra balle sov lidt gik hurtig over kløede i 1minut og det var det

Anmeld Svar

15. april 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Plus
28
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har ingen bivirkninger haft de to gange, at jeg har fået den

Anmeld Svar

Til salg:
20. april 2010

Ansemusen

Profilbillede for Ansemusen
0
Mor til Thias - mit livs kærlighed
Mumto3 skriver:

Har aldrig fået en epu. Det tør jeg simpelthen ikke!!! Har hørt fra folk i faget, at der er langt flere bivirkninger end registeret, netop fordi folk ikke helt ved om det de oplever efter epiduralblokaden nu også er relateret til den eller ej, og derfor bliver det aldrig indberettiget. -Samtidig er mange så optagede af at være blevet mor, at de ikke orker at indberette.

Derudover så virke smertelindring kun på moderen og ikke på barnet!!! Når man føder så danner kroppen sin egen smertelidring som både mor og barn har glæde af, men når man får en epidural, så holder moderens egen produktion op, og dermed er der ingen smertelidring til barnet (da epi. virker ved direkte på moderens nervebaner og ikke i barnets).

Ud over at moderens egen prodution af smertelindrende stof ophøre, så dannes der heller ikke så mange af de 'kærligheds homoner' som kvinder ellers danner mange af under en fødsel. Forsøg med dyr har vist, at får der føder med epidural blokade helt afviser deres lam efter fødsel, og man har ved blodprøver kunne påvise af får heller ikke danner 'kærlighedshomoner' når de får epiduaralblokade (hvilket de ellers gør). Der er ikke forsket ret meget i hvordan epiduralen virker på mennesker og hvilken påvirkningn det har for mor barn tilknytning umiddelbart efter fødslen. Men resultaterne fra dyreforsøgene er nok til at jeg ikke havde lyst til at prøve det af.

Jeg blev tilbud epidural flere gange under min første fødsel, men jeg blev ved med at sige nej tak! - og da jeg endelig var 9½ cm åben var min kommentar: Hurra! Så behøver vi ikke at diskutere epidural mere, for nu er det for sent at lægge den.

Jeg ved at mange kvinder er lykkelige for den, og den er sikkert også god når alt går godt. Det ved man jo bare ikke på forhånd!

Jeg blev jo selvfølgelig lidt bekymret ovenpå denne læsning og spurgte derfor min jordemor i går hvad hendes syn på sagen var. Fortalte om undersøgelsen, som du hentyder til. Hun sagde, at der ingen saglige undersøgelser er lavet og at man selvfølgelig ikke kan teste det på mennesker, men at mange af de undersøgelser, der bliver lavet, ikke er underbygget af læger osv. Og at man ikke ville bruge en sådan blokade, hvis der var påvist nogen som helst skader på mor eller barn eller mistanke om det.
Jeg spurgte også mht. moderfølelsen efterfølgende, hvortil hun svarede, at det netop tværtimod kunne være nødvendigvt med en epiduralblokade, hvis moren var fuldstændigt udkørt efter lang tid med veer, og at nogle har brug for en blokade for at have overskud til at tage sig af sit barn og komme igang med amningen efterfølgende. Hun havde ingen tegn set på, at moderfølelsen blev ringere af en epiduralblokade, men derimod, at den kunne blive det, hvis moren ikke fik den hvis fødslen var for hård!

Så som jeg ser det skal man passe lidt på med at se alt for sort/hvidt! Tror man skal vurdere det i den enkelte situation.
Så min holdning er stadig den samme: Jeg vil helst undgå en blokade hvis jeg kan gennemføre uden på nogenlunde fornuftig vis, ganske enkelt fordi det er det mest naturlige, men jeg har bestemt ikke en idé om at jeg SKAL undvære hvis den kan gøre gavn og jeg har brug for den!

Anmeld Svar

20. april 2010

lisbethita

Profilbillede for lisbethita
0
Glæder sig til at gå på barsel!
Journalist123 skriver:

Hej,

vi er ved at skrive en artikel om bivirkninger ved en epiduralblokade. Vi hører derfor meget gerne fra kvinder, der har oplevet bivirkninger ved en epiduralblokade

Mvh. G & G

Hejsa,

Joo....jeg havde bivirkninger. Efter fødsel, der havde jeg svært ved at mærke tissetrangen de første 3-4 dage efter. Derudover var det svært at mærke veerne under fødslen... ooog....min fødsel gik lidt i stå efter jeg havde fået den. Fra den blev lagt til jeg fødte gik der 7 timer....i ventetid...med undtagelse af de sidste 10 minutter.

Håber det var svar nok.

Anmeld Svar

20. april 2010

Mumto3

Ansemusen skriver:

Jeg blev jo selvfølgelig lidt bekymret ovenpå denne læsning og spurgte derfor min jordemor i går hvad hendes syn på sagen var. Fortalte om undersøgelsen, som du hentyder til. Hun sagde, at der ingen saglige undersøgelser er lavet og at man selvfølgelig ikke kan teste det på mennesker, men at mange af de undersøgelser, der bliver lavet, ikke er underbygget af læger osv. Og at man ikke ville bruge en sådan blokade, hvis der var påvist nogen som helst skader på mor eller barn eller mistanke om det.
Jeg spurgte også mht. moderfølelsen efterfølgende, hvortil hun svarede, at det netop tværtimod kunne være nødvendigvt med en epiduralblokade, hvis moren var fuldstændigt udkørt efter lang tid med veer, og at nogle har brug for en blokade for at have overskud til at tage sig af sit barn og komme igang med amningen efterfølgende. Hun havde ingen tegn set på, at moderfølelsen blev ringere af en epiduralblokade, men derimod, at den kunne blive det, hvis moren ikke fik den hvis fødslen var for hård!

Så som jeg ser det skal man passe lidt på med at se alt for sort/hvidt! Tror man skal vurdere det i den enkelte situation.
Så min holdning er stadig den samme: Jeg vil helst undgå en blokade hvis jeg kan gennemføre uden på nogenlunde fornuftig vis, ganske enkelt fordi det er det mest naturlige, men jeg har bestemt ikke en idé om at jeg SKAL undvære hvis den kan gøre gavn og jeg har brug for den!

Åh, jeg ved slet ikke hvad jeg skal svare dig. Det tjener ikke noget formål at gøre dig nervøs, og din jordemoder har da også gjort at hvad hun kunne for at berolige dig (hvilket jo også er hendes job!)

Men jeg har alligevel lyst til at sige: Har du nogensinde hørt om medicin der kun havde en virkning men ingen bivirkninger?

Det er fuldstændig korrekt at blokaden ikke påvirker barnet, men det er jo netop dét der er problemet. Barnet får ingen smertestillende midler, hverken fra homoner fra dig, for dem holder du op med at producere når du får blokade, og barnet får heller ikke noget fra selve blokaden. Så HVIS jeg nogen sinde skulle have en blokade,så ville jeg overveje at bede om  noget morfin ved siden af også, ikke fordi jeg synes det er særlig feddt at få en morfin påvirket baby, men jeg har heller ikke lyst itl at udsætte mit barn for en fødsel uden smertelindring.

-og sagde din jordemoder virkelig at hun ALDRIG havde oplevet hovedpine, gangbesvær, hel eller delvis lammelse i benene efter en epi??? For det lyder godt nok utroligt, hvis hun ALDRIG har stød på disse bivirkninger.

Men altså hvis du gerne vil danne dig din egen mening, så synes jeg du skulle prøve at søge lidt nogle af de internationale anerkendte tidskrifter for jordmødre og fødselslæger, og se hvad de skriver om epi.blokaden.

En ting er jeg dog helt enig med din jordemoder i: Der er ikke forsket ret meget i dette område, -og det synes jeg i sig selv er ret skræmmende.

Tilbage i 2003 og 2004 fandt man ved et tilfælde ud af at stærk hjertemedicin kunne sætte fødsler igang. Det indførte man på næsten alle landets sygehuse, fordi det var virkelig effektivt! Man havde bare ikke lige undersøgt bivirkningerne af det, og hos nogle få kvinder gav medicien så heftig en vestorm, at deres livmoder blev revet over i to dele. (Jeg kan ikke længere huske de præcisee tal, men i Danmark var det i størrelses ordenen 1-2 fødende om året der oplevede af deres livmoder sprængte.) Det er noget man dør af inden for få minutter. -og på trods af at man oplevede denne bivirkning I DANMARK!!! og i alle andre lande der også brugte denne medicin, så fortsatte man med at bruge det. -og vi taler altså ikke for 100år siden, vi taler om for 6 år siden!!!

Men men men, det er jo også en af årsagene til at jeg har valgt at føde hjemme. Jeg vil simplehen ikke risikere at stå i en situation hvor de pludselige tilbyder mig et eller andet eller griber som lægevidenskaben dybest set ikke kender virkninger og bivirkeninger af.

-og ligesom lærer er forskellige og har forskellige holdninger til hvordan en klasse skal styres, så har jordemødre også forskellige holdninger, og forskellige meninger til hvordan en fødsel skal styres. Nogen er overbevist om at kvindenskrop som udgangspunkt ved bedst, og derfor er bedst til at føde, hvis man bare lader den være i fred, mens andre jordemødre synes at det er fantastik med alle de moderne hjælpe midler vi har, og at det handler om at lette fødsel mest muligt for den fødende og benytte sig af alt hvad man har til rådighed, og så er der alle variationerne derimellem.

Jeg ved at der er masser af kvinder der ser epiduralen som Guds gave til kvinderne, og det er jo smadder heldigt for dem at den findes og de har så meget glæde af den! Det er vigtigt at huske på, men jeg synes også at de beretning der er kommet herinde og de bivirkninger folk herinde har oplevet, synes jeg er lidt svære bare at ignore og sige at de ikke findes. 

Anmeld Svar

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.