Eksperthjælp: 18 måneder har ændret adfærd, piver meget.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.428 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. april 2011

Lisbeth Jess

"18 måneder har ændret adfærd, piver meget."

Hej Lisbeth.

Vores dreng på 18 mdr. har de sidste par måneder ændret adfærd.
Førhen var han altid en glad dreng, og der var langt i mellem tårerne.

Men nu går han stort set og små-piver konstant, og får han ikke sin vilje kaster han med tingene, som han så efterfølgende får skæld ud for, og så starter hyleriet forfra.

Er det normalt at han ter sig sådan? Synes det er en smule tidligt at komme i trods alderen.
Det er fint at han har sin egen mening om tingene, men ret frustrerende at høre på smågræden konstant.

Han kan være på tværs om morgenen, græder når han bliver afleveret, når vi så henter ham, siger de som regel at han har været i godt humør og ikke har grædt osv. Men så snart vi kommer hjem, starter han med sit piveri, hvis han ikke lige får en kiks, som han vil have, eller legetøjet sidder fast i skuffen.
Hvis vi f.eks. rækker ham noget legetøj, for at aflede hans opmærksomhed, og det ikke lige er noget han gider lege med, tager han fat i det og smider det væk, eller skubber det ned fra bordet.
I går, ville hans lille bil til at sidde på åbenbart ikke dreje, og han kørte ind i hjørnet af sofaen, det irriterede ham åbenbart, så han blev ved med at banke ind i sofaen, mens jeg kunne se at arrigskaben steg.
Hvor kommer denne pludselige hidsighed fra, og hvad kan vi gøre ved det?

Jeg ved godt at noget af det kommer af, at han ikke har noget sprog, og bliver frustreret fordi vi ikke forstår ham. Men rigtig meget er simpelthen fordi han ikke får sin vilje.

Med venlig hilsen

Lene

Lisbeths svar

Hej lene!Deter også frustrende når han piver og du ikke kan gætte hvad deter og du oplever han smider med ting og det bliver værre når han får skældud.Først vil jeg sige at han selvfølgelig bliver sur når tingene ikke lykkes, han er en lille dreng og hans behov kan ikke udsættes, så det at bilen sidder fast får næsten han verden til at bryde sammen.Du har ret han kan ikke lige sige4, mor det har været en dum dag jeg trænger til at få kram og bare være nær jer, eller hvad det nu kan handle om.

Jeg hæfter mig ved det starter om morgenen, og han protesterer, og græder når han afleveres, og selvom han tør op i løbet af dagen er der et eller andet som går ham på.

jeg gætter på han er i vuggestue, og måske er der et eller andet der, som gør at han ikke stortrives. jeg vil foreslå du tager en fridag og går me dham i vuggestue som observatør, hvad sker der, hvem er hans primære trygehdsperson, hvordan leges der. Hvordan er de voksne, er de tålmodige, eller skælder de ud.leger han eller sidder han for sig selv.

Deter vigtigt for din søn og for jer som familie at i finder ud af hvad det HANDLER OM, når de små ikke trives , så bliver de pirrelige og , vi kan ikke helt forstå hvad deter. 

En anden ting er, kan han høre?han kan have væske i mellemøret som gør ondt og gør ham pirrelig.få det checket hos en ørelæge.

Indtil I finde rud af hvad deter der er årsagen, så vær tålmodige, ingen skældud, brug jeres humor, giv ham nærvær og al den omsorg og kærlighed der skal til for at han får det bedre.

Selvfølgelig er der ting han ikke må, så afled ham kærligt uden de store ord, som han ikke forstår, vis ham at han er o.k og vis ham alt det han må,.

Håber du kan bruge lidt af dette, held og lykke med det hele.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.