"11 måneder er startet i vuggestue og ikke nysgerrig omkring mad."
Hej Lisbeth
Det drejer sig om min dejlige datter og hendes spisevaner. Om en uge er hun 11 måneder og er i trivsel og en glad og nysgerrig pige der hviler godt i sig selv....så langt så godt 
MEN jeg har kæmpe udfordringer og bekymringer omkring hendes kost og spisevaner, og efter hun er startet i vuggestue for tre uger siden er det blevet endnu mere tydeligt, at ikke alt er som det skal være.
Hun spiser kun skemad, altså grød og andet varm mad, men det skal være meget fint og uden for meget struktur. HUn spiser intet hun selv skal spise; ingen brød, frugt, grønt, kiks, frugtstænger, ost, kage, is sågar...hun sidder bare og ødelægger det eller smider det på gulvet. Og hun har ALDRIG gjort det 
Hun er simpelthen slet ikke nysgerrig mht mad, men putter gerne legetøj, avispapir, blade o.lign. i munden...så længe det ikke mad!"
HUn spiser derfor en meget ensidig kost: øllebrød om morgenen, varm mad til frokost, grød om eftermiddagen, lidt varm mad til aften og så godnatgrød inden putning...ja jeg ammer hende, men max tre gange dagligt og ikke om natten længere. DEt er i øvrigt en kamp i øjeblikket, at begrænse amningen til de tre gange dagligt, men tænker at det har meget med vuggestuestarten at gøre.
I fredags ringede de halv et og bad mig hente hende fordi hun græd og de ikke kunne trøste hende. Hun spiste hverken noget til formiddagsfrugt eller frokost...til trods for at hun var tydeligt sulten og åd derfor en kæmpe portion mad da vi kom hjem. Dvs ingen mad mellem 8 og 13 
HUn har desuden haft sit eget mad med hjemmefra, men selv det afviser hun 
Jeg har kontaktet sundhedsplejen, der bad mig kontakte lægen som desværre har lukket i denne uge.
Hun måler ca. 72 cm og vejede for tre uger siden 8,6 kg..havde i øvrigt tabt sig 100 g. Hun er blevet mere mobil, men bøjer nu af på hendes egen kurve. Når man ser på hende så er hun ikke underernæret eller mangler energi, men jeg forstår simpelthen ikke hvad der er "galt".
HJÆLP for det er begyndt at gå mig meget på og jeg er så bekymret for hvordan det skal gå når jeg starter på arbejdet igen den 2. maj og ikke lige kan hente hende når hun er ked eller ikke spiser 
Lisbeths svar
Hej!
Deter nogen gange hårdt for et lille barn at starte i vuggestue og vænne sig både til at undvære sin mor og at få mad AF ANDRE. sOM MOR ER DET TUNGT AT BLIVE RINGET OP FORDI ENS LILLE BARN HAR GRÆDT OG IKKE SPIST.
jEG TROR DU SKAL STARTE MED AT LADE HENDE STIKKE SINE HÆNDER NED I GRØDEN,det lyder mærkeligt og du tænker hun sviner.
Ja det gør hun, alligvel er det måden at få hende gjort nysgerig i f.h.t mad.Læg noget unde r hendes stol, og lad hende spilde.Du kan også give hende en ske, dyp den med det mad hun får og lad hende putte den i munden, mens du giver hende et par skefulde ved siden af.
Når de små skal lære at spise så sviner det, og alligvel er det måden hun får det lært på. Du fortæller at hun putter alt andet i munden, så når du sætter mad foran hende vil hun også undersøge det.
Du kan smøre et stykke bondebrød med leverpostej, og skære det ud i bitte bitte små stykker, lad hende tage dem , kramme dem og hun vil helt sikkert putte dem i munden. Hun er stor nok til at kunne klare små stykker brød også selvom hun ikke har tænder. hvis deter svært for hende at synke så spytter hun ud igen. Øvelse gør mester, lad hende træne hele påsken.
Skræl en agurk, skær den i en stav, det samme med gulerod, lade hende sidde og sutte, så hun vænner sig til selv at holde mad.
Når hun oplever at hun selv får lov, også selvom det kommer ud over det hele, så tror jeg det blir en succes.
Se an her i påsken, og skriv igen hvis det mod min forventning ikke lykkes.
Og fint duy stadig ammer, det kan sagtens lade sig gøre selvom de også er i pasning om dagen.
Hendes vægt er o.k. så held og lykke med maden, det skal nok komme.så du trygt kan komme igang med dit arbejde igen.
Rigtig god påske
Varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk