Opret gratis profil  

Eksperthjælp: natamning af barn på 10 mdr

Visninger: 1.332   Svar: 0

"natamning af barn på 10 mdr"

Hej Catrine. min datter er snart 10 måneder, og jeg ammer hende 2-3 gange dagligt og 2-3 gange om natten, er det normalt? jeg hører nemlig mange sige at deres børn i den alder sover hele natten igennem idet de får normal mad udover modermælk. og nogle siger også at hun kan få huller i tænderne, min datter har fået 2 tænder. jeg ved ikke helt hvad det normale er?

mange tak på forhånd.

Catrines svar

Hejsa.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er skønt at høre at du stadig ammer.

Det med børn, søvn og amning er en følsom størrelse, som alle folk har en mening om, og der er lige så mange meninger som der er børn! Man kan have en tendens til at projicere egne forestillinger og erfaringer over på andre, og derfor vil man som forældre ofte få en masse, mere eller mindre, gode råd.

Jeg kan derfor ikke fortælle dig, om det er normalt, at du ammer din datter som du gør. For nogle vil det være normalt, og for andre umormalt. Det handler om hvor vores grænser går.

Rent fysiologisk behøver din datter ikke mælk om natten, hvis hun ellers spiser godt i løbet af dagen, og evt. får lidt grød eller andet mættende tæt på sengetid. Men - det kan være at din datter vågner for nærhed og tryghed og at du ved at amme hende hjælper hende med igen at falde trygt til ro. Det kan også være blevet en vane for hende at vågne og spise om natten. Prøv at lægge mærke til om din datter virkelig sutter kraftigt og længe for at spise, eller om hun mere hyggesutter. Hvis hun reelt er sulten, ville jeg prøve at fylde noget mere mad på hende i løbet af dagen, og gerne give hende et lille sent aftensmåltid, bestående af fx. grød, brød og/eller banan.

Mht. huller i tænderne og amning, så er det ikke rigtigt, at natamning giver huller i tænderne, forudsat at tænderne er rene (dvs børstet morgen og aften). Der er desuden stoffer i modermælken der beskytter tænderne mod huller. Der er forskel på om barnet får flaske om natten eller om det ammes, idet barnets tænder bliver "badet" i mælk ved at sutte på flaske, mens brystvorten er så langt tilbage i munden, og mælken synkes med det samme, at det ikke sker ved amning.

Jeg håber du kunne bruge mit svar. I bund og grund er min holdning, at vi som forældre skal mærke efter inden i os selv, i stedet for at lytte alt for meget til diverse råd fra venner og familie. Brug det du kan og smid resten væk! DU er den der kender din datter bedst, og derfor ved du også hvad der er bedst for hende og dig.

Held og lykke fremover.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk
Gå til kategorien "Ordet er frit"
Til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333