"Veer?"
Hej Pia
Jeg er gravid med mit første barn og er i dag 38+5. Jeg har et par spørgsmål, jeg håber du kan hjælpe mig med!
De sidste tre nætter har der ligesom været gang i lidt tror jeg... det er dælme svært at vurdere, men jeg er næsten sikker på at jeg har oplevet lidt forberedende veer. Der har ikke været noget regelmæssigt i gang og der har heller ikke været noget der har fortsat over en længere periode. Men en enkel gang natten til søndag og en gang igen natten til mandag oplevede jeg at livmoderen blev hård som den plejer ved mine utallige plukveer. Men derudover kom der med spændingen i livmoderen en menstruationsagtig smerte i den nederste del af livmoderen, der ligesom trak om i lænden også. I nat oplevede jeg denne fornemmelse flere gange mellem kl. 21 og 03.00 - men det var umuligt at vurdere om der var noget regelmæssighed i det, da det lige som var konstant og ikke nogen egentlige pauser... Det er svært at forklare, men jeg fornemmer helt klart at kroppen i den grad forbereder sig!!
Mit spørgsmål er nu om det er forberedende veer jeg har haft og om der er noget galt siden jeg ligesom ikke mærker pauser. Mine plukveer har været lidt ligesådan med sammentrækninger af livmoderen i meget lang tid (timer), uden at jeg har mærket pauserne. Kan det evt. bare være mig der ikke fornemmer pauserne?
En anden ting er at det føles som om min livmoderhals allerede er udslettet (jeg og min mand har mærket efter) - kan det passe?? Og er det i så fald en indikation om at der snart sker noget, eller kan der sagtens gå uger?
Håber du kan hjælpe en kvinde der uden held forsøger at læse kroppens signaler 
På forhånd tak,
Mvh Line
Pias svar
Hej Line
Uhh hvor er det spændende ikk?
Det er rigtig svært at læse kroppens signaler når man aldrig har prøvet det før. Det er helt almindeligt at plukkeveerne bliver lidt mere heftige op mod terminen så jeg tror det er kraftigere plukkeveer du har oplevet. De er også med til at forberede din livmoderhals- og mund så de gør god gavn.
Der kan sagtens gå uger endnu og mht om din livmoderhals kan være udslettet - så ja det kan den godt - men det er utrolig svært at mærke selv fordi det er så langt oppe i skeden. Hvis livmoderhalsen er udslettet vil du mærke en lille åbning ind til barents hovede/fosterhinder. Som regel kan man kun nå til livmodermunden og kan ikke komme helt op igennem halsen. Derfor kan det snyde lidt. Det mest sansynlige er at din livmoderhals har afkortet sig lidt og at du måske har åbnet dig en lille smule. Men som sagt det er ikke tegn på noget andet end at din krop forbereder sig.
Men hav tillid til at du nok skal vide når det rigtig er i gang. Man plejer at sige at hvis man er i tvivl så er man ikke i gang. At det murrer, trykker og spænder er normalt.
Held og lykke
varme hilsner fra Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld