Eksperthjælp: 10 måneder, vil ikke sutten og vågner ofte om natten.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.349 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. april 2011

Lisbeth Jess

"10 måneder, vil ikke sutten og vågner ofte om natten."

Hej Lisbeth. Ja, jeg skriver til dig fordi jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal gøre.

Min søn på 10 mdr. har aldrig brugt sut, og er derfor blevet dybt afhængig  af sin flaske, jeg har prøvet med sutteklud, bamse, osv. det kunne skabe tryghed for ham istedet men intet virker.

Han vågner rigtig mange gange i løbet af natten, og nægter at sove før han har fået et lille sjat mælk (alm. mælk) i flasken, og så ligger han ellers og sover med den og holder fast på den hele natten.. Nu er han så begyndt at vågne endnu flere gange om natten, og vil ikke have flasken, han skriger og skriger, der er intet der kan trøste ham andet end hvis man render rundt med ham på armen og vugger ham (men han vejer altså 11 kg så puha).

Jeg har lidt en mistanke om at det er alt det mælk han får, og så at han ligger og sutter på den når den er tom og så måske får luft i maven!? Men hverken jeg eller min mand føler vi har overskud til bare at tage den fra  ham, og jeg frygter at jeg overhovedet får ham til at sove uden. Jeg ved godt  man siger det bare er et spørgsmål om tilvænning osv. men jeg bliver jo nød til at erstatte den med noget andet der kan gi ham tryghed..

Problemet her tror jeg er, at jeg ved sku ikke hvordan jeg skal gribe det her an.

Jeg er helt ude af den, jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og jeg føler ikke at vi selv kan løse det her problem. Jeg håber du har et godt råd eller noget, for jeg er virkelig ved at blive tom for ideer og miste troen på mig selv.

Mvh en bekymret mor.

Lisbeths svar

Hej!

Klart du er træt og modløs,. for du er oppe rigtig mange gange om natten og han skriger alligvel, og det eneste der trøster er mælk i flasken.eller gå rundt med ham, og han e rtu ng læser jeg.

Inden i starter med det nye skal I lige sikre at han ikke har væske i ørerne som giver smerter, d.v.s kontakt en ørelæge og få ham checket.

Når alt er i orden, skal i to lægge en strategi, hvordan I får rolige nætter med et sovende barn.

Han kan  sagtens få en god nat flaske inden puttetid.

Til hans trøst om natten vil jeg foreslå et drikkekrus med vand. som han selv kan tage og drikke af.

Vågner han og vil have sin flaske, så er det enten med vand eller et drikkekrus med vand,bevar roen, vær tålmodige, brug lav stemme og sig.  deter nat og du skal sove, her e rlidt hvis du er tørstig. Læg ham kærligt ned igen, med bamser, puder eller hvad han gerne vil have. Sæt gang i spilledåsen, eller noget blid musik, som I evt også kan gøre når han blive rputtet til natten.

Læg en kærlig hånd på hans bryst og sig små beroligende lyde, nu skal du sove alt er godt, tro på det. Jeres stress påvirker ham.

Tag en nat hver,. så den ene får sovet og den anden er på, evt skift når du/ I ikke kan mere.

Når han mærker at I bevarer roen og udviser stor overbevisning omkring hans nattesøvn, så falder han også trygt i søvn, det kan godt være det tager lidt tid,a lligvel skal i vide, I gør ham og je ren stor tjeneste ved at få ham til trygt at sove.

Jeg trro du kan, når du finder din egen mor styrke igen, for du er eksperten på din dejlige søn.

Børn og forældre har brug for nattesøvn.

Håber du kan bruge lidt af dette ellers skriver du bare igen.

Fortsat god søndag og held og lykke med nattesøvns projektet

Varme hilsner

Lisbeth JESS

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.