"Baby 6,5 måned sover dårligt mest om natten."
Hej Lisbeth,
Jeg har virkelig brug for råd ang. min meget temperamentsfulde og urolige datter på 6 ½ måned.
Jeg tænker at du lige får lidt "baggrunds-viden" først, og bagefter kommer mit "problem"..
På forhånd undskyld hvis det er lidt rodet, og undskyld det er så langt - vil bare give så mange "facts" som muligt..
Isabella blev født til tiden (9 dage før termin) - vandet begyndte at sive to dage før hun blev født, veerne kom først kl. 17 søndag aften, de slemme veer kom først kl. 01:30 natten til mandag, og hun er født kl. 03:15, natten til mandag (da fødslen endelig gik i gang, gik det hurtigt og jeg åbnede mig de sidste 5 cm. på 45 min.) - men en fin fødsel, dog kom hun lidt skævt ud med skulderne og hun sad lidt fast med hofterne, men der blev kun brugt "håndkraft", så en helt naturlig fødsel - uden nogen form for smertelindring..
De første 3 måneder ammede jeg fuldt ud - dog i den tredje måned tog hun ikke meget på, og vi valgte at gå over på flaske - da hun først lærte at spise af den (på små to dage), ville hun ikke tilbage til brystet..
Isabella var super nem og blid de første 2-3 uger, men så tog fanden ved hende og hun begyndte at skrige som en stukket gris mere eller mindre hver dag - i godt og vel 3-4 timer om aftenen - min sundhedsplejerske og læge ville ikke give hende stemplet "kolik-barn", da man nu siger at sådan er spædbørn bare - jeg synes dog at det virkede på Isabella som om hun havde ondt i maven, for hun bukkede tit benene op under sig, og nogen gange når der kom en prut, faldt hun kort til ro efterfølgende..
Da jeg havde hørt på dette i et par måneder og hverken min sundhedsplejerske eller læge ville gøre noget, tog jeg hende til zoneterapi - hun sagde at der var en smule med fordøjelsen, men det klarede hun på 3 sessioner, og så kunne hun ikke gøre mere - det hjælp en smule, men hun kunne stadig skrige..
Hun har aldrig skreget om natten, men hun har heller aldrig sovet hele natten.. Vi har lige fra starten af haft samme rituale ved senge-tid, og det har gjort at vi havde en kort periode på nogle dage, hvor jeg uden problemer har kunne læggende hende i seng (det skal lige siges, at det højst har taget mig en times tid at lægge hende i seng - men ellers tager det kun 15-30 min. og det er med at give hende flaske) - dog blev hun syg kort efter og vi er tilbage til at hun skal falde i søvn i mine arme - jeg har ellers læst bogen "Sov igennem, uden gråd".. Problemer er som sådan ikke at få hende til at falde i søvn, men natten - selv den dag i dag spiser hun 2-3 gange om natten, fra jeg giver hende den sidste flaske (hjemmelavet-vælling) kl. 19:30 til hun vågner (alt i mellem kl. 5:30 og 7) - og ind i mellem disse flasker om natten, vågner hun ca. hvert trejde kvarter - det er meget hårdt at skulle gå ind til hende - nogen gange kan jeg bare give hende sutten, andre gange skal hun op i mine arme og vugges i søvn (eller næsten i søvn..). Jeg har prøvet at tage den ene flaske fra hende, altså, nægtet hende at få den og jeg har prøvet at lave en lille mængde mad, men begge dele har bare resulteret i at jeg har skulle meget oftere end til hende - ja, tror det eller ej, det kan lade sig gøre - faktisk var jeg derinde næsten hver halve time, nogen gange kun med 10 min. mellemrum..
Da Isabella var omkring 4 måneder gammel, prøvede vi at starte op på grød - ikke den store succes, så vi ventede til hun var 5 ½ måned gammel - det tog nogle uger, men nu spiser hun pænt mellem 2 og 3 måltider (majsgrød, hirsegrød, risgrød, most kartoffel osv.) om dagen - efterfulgt at enten lidt vand, eller en flaske modermælkserstatning..
Lige siden hun blev født har hun næmest nægtet at lægge selv - hun har udelukkende ville hænge hos en af os - og det er MEGET sjældent vi kan sidde stille og roligt i sofaen eller andre steder - der skal simpelthen ske noget, ellers bliver hun utilfreds og brokker sig - det er efterhåndende meget hårdt for mig, for jeg kan INGENTING uden hun hænger på mig - og nøj hvor hun bare kan brokke sig - vi kan til tider godt lægge på gulvet sammen og lege, men det er bare ikke meget hun gider og igen brokker hun sig højlydt.. Ligeledes kan vi godt side sammen ved spisebordet, når hun får mad, men ikke i mere end 15 min. tid..
Ved Isabella's baller, op mod ryggen, hvor de går sammen, er der en lille skæv-hed - dette har undret mig længe, og jeg har endelig fået min læge til at gøre noget ved det - vi har fået scannet hendes hofte, som var meget flot og lige nu venter vi på at få scannet hende haleben og det nederste af ryggen..
Jeg har været til en kiropraktor, som rettede noget ved hendes hofte, midt på ryggen og lidt i nakken/skulderne..
Jeg har haft en ergoterapeut på besøg, som siger at Isabella sidder meget skævt med hoften og nakken - så jeg håber at vi snart kan komme til scanningen af hendes haleben og ryg..
For lige at give dig en indsigt i vores dag, har jeg her lavet en ca. dagsplan:
Kl. 5:30 - 7: Vågner
Kl. 7: Spiser evt. grød med resten af familien
Kl. ca. 8: Får lidt modermælkserstatning
Kl. 8:30 Sover i barnevognen (vågner ca. 2-3 gange, hvor jeg skal ud og vugge med barnevognen i 5 min. af gangen)
Kl. ca. 11 Vågner
Kl. ca. 12 Får grød
Kl. ca. 13 Får modermælkserstatning
Kl. 14 Sover i barnevogn (vågner ca. 3 gange, hvor jeg skal ud og vugge med barnevognen i 5 min. af gangen)
Kl. 16 Vågner
Kl. 16:30 Får modermælkserstatning
Kl. ca. 18 Spiser grød eller mos af kartoffler
Kl. 19 Gør klar til at sove - høre stille musik, kommer evt. i bad og får nattøj på
Kl. 19:30 Får vælling og bliver lagt i seng - sover som regel kl. 20
Og ja, så går natten igang - ikke to nætter er ens - men hun vågner som regle et par gange inden hun får mad ved en 12/1 tiden - vågner igen et par gange, inden hun får mad igen ved en 2/3 tiden - endnu engang vågner hun en del gange, inden hun får mad ved en 5/6 tiden og sover i 45 min. herefter..
Hun smiler selvfølgelig også, og griner - men der er absoult mere af det andet :-(
Selv når vi er ude, er det hårdt - hun vil kun være hos sin far eller mig, og inden andre kan nærme sig hende - hvilket også er grunden til, at vi endnu ikke har fået hende passet :-(
Puha, den blev godt nok lang - det beklager jeg - jeg er bare meget frustreret over at hun i løbet af dagen er så mega urolig og ikke kan sidde eller lægge selv og brokker sig næsten konstant - og at hun vågner så mange gange om natten (jeg tænker de to ting har noget at gøre med hinanden) - men kan det virkelig være rigtigt at hun skal være så urolig, både og dagen og om natten?
Jeg håber at du kan finde tid til at give mig et godt råd, for dem er jeg virkelig løbet tør for, da jeg har prøvet så meget.. (Det skal lige siges, at jeg NÆGTER at lade min datter lægge og græde sig selv i søvn..)
Hilsen en mor, som ikke har haft en samlet søvn-periode på over 3 timer i et halvt år...
Lisbeths svar
Hej!
Jeg forstår dit indlæg, og forestiller mig let hvor træt og udkørt du er, med afbrudt søvn egnnem lang tid.
Hvad der årsagn med din skønne datter kan jeg kun gisne over, ALLIGVEL HAR JEG ET PAR TING DUI KAN OVERVEJE.
Det lyder som om du selv har undret dig over om der er noget fysisk som generer hende, nu har du været hos lægen og afventyer en scanning.mere.
Jeg vil foreslå du får hendes ører checket hos en ørelæge, er der væske gør det ondt og deter specielt ved søvn, det viser sig. Srart med at hæve hovedgærdet emd nogle bøger og se om dte hjælper.
Det næste jeg tænker er, om hun kan kan leges lidt mere med på gulvet. der findes gode bøger om lege med spædbørn/kravlebørn som hun snart er. Tril med hende, lav gymnastik, drej hende, få hende til at strække sig efter legetøjet. Gyng hende , hvis du hjælper hende lidt op på knæ,giv hende svingture. Sæt musik på med børnesange, klap, slå,alle de ting som hun synes er skægt.
Motorisk udfordring samt koncentration ved leg, give ren god og sund træthed.
Når du oplver hun har fået nok, så lad hende være alene på gulvet, sæt dig i sofen, og lad hende ligge og udforske. hun må gerne brokke sig, og så svarer du kærligt. det e ro.k. min pige mor er lige her. Hun skal kunne se dig.Du skal med in stemme og krop signalere at alt e ri orden, deter trygt at ligge og lege lidt selv.
Hvis hendes ører er find eog scanningen er o.k, og et ekstra besøg hos kiropraktoren er o.k, så er det trygheden der skal arbejdes med. Både hos hende og hos dig.
Som forældre bliver vi bekymrede når barnet græder, brokker sig eller ikke vil sove, fordi man tænker der enoget galt. det kan der også være,derfor har du/I taget initiativ til at udelukke, og deter så fint.
Når en bekymring er væk, så er det trygheden der skal arbejdes med. den der vished at hun kan være ked af det, brokke sig, og alligvel er alt i orden. Når du/I tror på det og med jeres krop og stemme signalerer til hende at alt er i orden, I kan rumme det hele, i har roen, og slapper af.
Så vil det hurtigt forplante sig til hende, så hun tør overgive sig til søvnen, der er styr på det.
Det kan være hun skal ind ved siden af jer igen indtil natten går fint igen,hun er måske ekstra afhængig af at høre jer, og mærke jeres nærvær.
Jeger ikke tilhænger af søvn efter langvarig gråd, de må gerne brokke lidt, alligvel skal sengen være et trygt sted,hvor der kan soves let og ubesværet.
Måske skal du skaffe en pasning der kan sikre jer lidt nattesøvn, er der ikke en bedste der kan stille op op tage en nat for jer. i vil få overskud og det vil hun også mærke.
Rigtig meget held og lykke med søvnprojektet, håber du kan bruge lidt.
Varme hilsner Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk