Vægttab, kost og motion

Der er forskellige måder at tabe sig på, og her er en kort introduktion til hvordan det hele hænger sammen.

Indtægter og udgifter

For at tabe sig, skal man bruge mere energi end man indtager. Så simpelt er det. Det kan gøres ved at lave mere og ved at spise mindre; enten mindre potioner eller sundere kost.

Ingen bliver fed bag deres egen ryg. Det kræver føde.

Muskelmasse

Din muskelmasse bestemmer hvor meget energi du bruger døgnet rundt; når du dyrker motion, når du går, når du sidder, når du sover osv. Det vil sige: jo mere muskelmasse du har, jo mere energi bruger du, jo lettere har du også ved at tabe dig. Derfor er det vigtigt at have så meget muskelmasse som muligt.

Motion og træning

Mange tror, at de kan tabe sig et bestemt sted ved at træne det. Det kan man ikke. Hvis du har kraftige lår bliver de ikke mindre af du træner dem intensitvt. De bliver stærkere, og det er naturligvis ønskeligt, men kroppen bestemmer selv hvilke fedtdepoter den tager af.

Der bliver nogle gange snakket om fedtforbrændingszonen. Det er når man yder 60% af sin max belastning, og kroppen så skulle forbrænde mere fedt end sukker.

Skal man så det? Nej, det optimale er, at yde så hårdt som muligt i den tid man har til rådighed. Dit samlede energiforbrug er meget mere relevant, plus hvis din puls har været helt oppe at ringe, så får du en efterforbrænding, da din krop ikke går ned i gear igen lige med det samme.

Kost

Spis sundt. De fleste ved hvad der er godt og hvad der skidt. Lad være med at spise slik i hverdagene - gem det i stedet til weekenderne, og lad være med at foræde dig når det endelig er. Alt med måde.

Spis grøntsager. Grøntsager har meget få kalorier (kcal) i sig, og fibrene deri er godt for dit mave/tarm system.

At sulte sig selv

Det er forbudt at sulte sig selv!

Du taber dig i starten, men for det første vil din krop meget hurtigt sænke din forbrænding voldsomt, og så går dit vægttab i stå. For det andet begynder kroppen at tære på din muskelmasse, for at få tilført de aminosyrer den mangler gennem kosten. Det betyder, at din muskemasse bliver mindre, og derfor bliver din forbrænding endnu mindre. Det er en ond cirkel.

En tommelfingerregel er, at du ikke skal sætte dit kalorieindtag mere end 500 kcal under hvad du har brug for. Dvs har du brug for 2.000 kcal i døgnet, må du ikke indtage mindre end 1.500 for at tabe dig.

Hvis du vil vide hvor mange kalorier din krop har brug for, kan du prøve vores

kalorie beregner - klik her.


© 2015 Baby.dk ApS
Hellerupvej 51
2900 Hellerup
CVR: 31753333
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.